Musiikista iloa arkeen -musiikkikansio varhaiskasvattajille
Joas, Joanna; Kukkonen, Sonja (2018)
Joas, Joanna
Kukkonen, Sonja
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111216987
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111216987
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on alle kouluikäisten lasten musiikkikasvatus. Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotoksena syntyi Musiikista iloa arkeen -musiikkikansio varhaiskasvattajille. Toimeksiantaja on Linnoituksen päiväkoti Haminassa. Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä musiikkikasvatukseen varhaiskasvatuksessa, sen merkitykseen ja siihen kuinka sitä voidaan eri tavoin toteuttaa, sekä luoda musiikkikansio työvälineeksi varhaiskasvattajille. Tavoitteena oli myös luoda kansiosta mahdollisimman monipuolinen, jotta myös musiikin epävarmaksi alueekseen kokevat kasvattajat innostuisivat hyödyntämään musiikkia päiväkodin arjessa.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä avataan varhaiskasvatuksen ja musiikin käsitteitä sekä kerrotaan musiikkikasvatuksen hyödyistä, erilaisista muodoista ja tärkeistä huomioitavista asioista musiikkikasvatusta toteutettaessa. Lisäksi työssä kerrotaan lasten musiikillisesta kehityksestä eri ikäkausina.
Tiedonkeruu tapahtui päiväkodin henkilöstölle suunnattujen kyselyiden ja haastatteluiden sekä aiheeseen liittyvän kirjallisuuden avulla. Alkukartoituskyselyssä selvitettiin, kuinka musiikkikasvatusta sillä hetkellä toteutettiin päiväkodissa sekä varhaiskasvattajien toiveita musiikkikansiota varten. Haastateltavana oli kaksi lastentarhanopettajaa, jotka kertoivat päiväkodin musiikkikasvatuksesta. Kansion alustavasta versiosta pyydettiin palautetta kyselyiden avulla.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt musiikkikansio sisältää erilaista materiaalia ja vinkkejä päiväkodin musiikkitoimintaan. Kansion alussa on teoriaosuus, jonka jälkeen on koottu esimerkiksi lauluja, loruja ja musiikkileikkejä. Saadun palautteen perusteella kansio on toimiva ja monipuolinen. Kansio sopii hyvin aloittelevalle varhaiskasvattajalle, mutta sisältää hyviä vinkkejä myös kokeneemmille kasvattajille.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä avataan varhaiskasvatuksen ja musiikin käsitteitä sekä kerrotaan musiikkikasvatuksen hyödyistä, erilaisista muodoista ja tärkeistä huomioitavista asioista musiikkikasvatusta toteutettaessa. Lisäksi työssä kerrotaan lasten musiikillisesta kehityksestä eri ikäkausina.
Tiedonkeruu tapahtui päiväkodin henkilöstölle suunnattujen kyselyiden ja haastatteluiden sekä aiheeseen liittyvän kirjallisuuden avulla. Alkukartoituskyselyssä selvitettiin, kuinka musiikkikasvatusta sillä hetkellä toteutettiin päiväkodissa sekä varhaiskasvattajien toiveita musiikkikansiota varten. Haastateltavana oli kaksi lastentarhanopettajaa, jotka kertoivat päiväkodin musiikkikasvatuksesta. Kansion alustavasta versiosta pyydettiin palautetta kyselyiden avulla.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt musiikkikansio sisältää erilaista materiaalia ja vinkkejä päiväkodin musiikkitoimintaan. Kansion alussa on teoriaosuus, jonka jälkeen on koottu esimerkiksi lauluja, loruja ja musiikkileikkejä. Saadun palautteen perusteella kansio on toimiva ja monipuolinen. Kansio sopii hyvin aloittelevalle varhaiskasvattajalle, mutta sisältää hyviä vinkkejä myös kokeneemmille kasvattajille.