Snapchat markkinoinnin alustana
Lindqvist, Esko (2018)
Lindqvist, Esko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111217004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111217004
Tiivistelmä
Sosiaalisen median käyttö, ja samalla myös siellä mainostaminen, kasvavat huimaa vauhtia joka vuosi. Snapchat on vielä melko uusi tulokas Suomessa, mutta palvelu on kasvanut nopeasti viimeisen parin vuoden aikana. Käyttäjämäärien kasvu avaa myös hyvän väylän ja syyn palvelussa mainostamiselle. Suomessa Snapchatissa mainostaminen toimii vielä hyvin pienessä skaalassa, mikä tarkoittaa mainostajalle hyvää etuasemaa, jos heillä on palvelu tarjonnassaan.
Tutkimuksessa tarkastellaan Snapchatin tarjoamia mahdollisuuksia mainostamisen näkökulmasta. Millaiset ihmiset käyttävät sovellusta, mitä eri mainosmuotoja se tarjoaa, miten siellä voidaan konkreettisesti mainostaa ja minkälaisia tuloksia mainonnalla sovelluksessa voidaan saavuttaa. Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena, jonka tavoitteena oli antaa työnantajalle kuva palvelusta ja sen nykytilanteesta sekä kertoa, miten se voitaisiin tuoda mukaan mainoskanavaksi.
Tutkimuksen tuloksena saatiin tietoa Snapchatista ja siitä, miten sitä voitaisiin verrata muihin käytössä oleviin sosiaalisen median kanaviin. Tutkimuksessa toteutetun testikampanjan avulla pystytiin keräämään konkreettista tietoa siitä, miten mainokset ja kampanjat luodaan palvelussa ja miten ne toimivat siellä. Testikampanjoiden avulla saatiin käsitys siitä, minkälainen elinkaari yksittäisellä kampanjalla on palvelussa, ja mitä siihen kuuluu.
Tutkimuksen johtopäätöksiin kerättiin tietoa ja ehdotuksia toimintamalleista, joilla Snapchat voitaisiin implementoida mukaan työnantajan markkinointiratkaisuihin. Jatkokehitystä on vielä tehtävä, mutta tutkimuksen avulla pyrittiin kartoittamaan mainostamisprosessi alusta loppuun
Tutkimuksessa tarkastellaan Snapchatin tarjoamia mahdollisuuksia mainostamisen näkökulmasta. Millaiset ihmiset käyttävät sovellusta, mitä eri mainosmuotoja se tarjoaa, miten siellä voidaan konkreettisesti mainostaa ja minkälaisia tuloksia mainonnalla sovelluksessa voidaan saavuttaa. Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena, jonka tavoitteena oli antaa työnantajalle kuva palvelusta ja sen nykytilanteesta sekä kertoa, miten se voitaisiin tuoda mukaan mainoskanavaksi.
Tutkimuksen tuloksena saatiin tietoa Snapchatista ja siitä, miten sitä voitaisiin verrata muihin käytössä oleviin sosiaalisen median kanaviin. Tutkimuksessa toteutetun testikampanjan avulla pystytiin keräämään konkreettista tietoa siitä, miten mainokset ja kampanjat luodaan palvelussa ja miten ne toimivat siellä. Testikampanjoiden avulla saatiin käsitys siitä, minkälainen elinkaari yksittäisellä kampanjalla on palvelussa, ja mitä siihen kuuluu.
Tutkimuksen johtopäätöksiin kerättiin tietoa ja ehdotuksia toimintamalleista, joilla Snapchat voitaisiin implementoida mukaan työnantajan markkinointiratkaisuihin. Jatkokehitystä on vielä tehtävä, mutta tutkimuksen avulla pyrittiin kartoittamaan mainostamisprosessi alusta loppuun