Leikki sukupuolisensitiivisyyden edistäjänä varhaiskasvatuksessa
Söderholm, Mona; Raussi, Riina (2018)
Söderholm, Mona
Raussi, Riina
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111317051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111317051
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan sukupuolisensitiivisten leikkien herättämiä reaktioita lapsissa ja varhaiskasvatuksen ammattilaisten näkemyksiä sukupuolisensitiivisyydestä. Opinnäytetyön aihe sai innoitusta Sukupuolisensitiivisyys varhaiskasvatuksessa - tasa-arvoinen kohtaaminen päiväkodissa-hankkeen kautta, mutta se on toteutettu yhteistyössä tutkimuksen tilaajan Kotkan kaupungin kanssa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lapset reagoivat uusien sukupuolisensitiivisyyttä tukevien leikkien avaamiin mahdollisuuksiin. Lisäksi tutkimus kartoitti, millaisena päiväkodin henkilökunta koki sukupuolisensitiivisyyden arjessaan.
Tutkimuksen aineisto kerättiin videoinnin ja kyselylomakkeiden avulla. Videointia hyödynnettiin lapsien kanssa toteutetun osion aineiston tallentamiseen. Lapsille järjestettiin kolme erilaista, noin puolen tunnin pituista leikkikertaa, jotka videoitiin. Kyselylomakkeiden avulla selvitettiin tutkimukseen osallistuneen päiväkodin henkilöstön näkemyksiä sukupuolisensitiivisyydestä. Kyselylomakkeet jaettiin koko päiväkodin henkilökunnalle ja niitä oli yhteensä 12 kappaletta, joista puoleen vastattiin.
Videoinnista saatu aineisto paljasti sukupuolisensitiivisyyttä tukevien leikkien herättävän lapsissa kiinnostusta ja innostusta uusien sukupuolisensitiivisten roolien kokeiluun. Lisäksi lapset kokeilivat sukupuolisensitiivisyyttä tukevan ilmapiirin innoittamana uusia sukupuolistereotypioista poikkeavia leikkejä. Lapset peilasivat myös oppimiaan uusia käsitteitä ja asioita oman elämänsä kokemuksiin.
Tutkimukseen vastanneista varhaiskasvatuksen ammattilaisista suurin osa oli valmis omaksumaan uusia sukupuolisensitiivisyyttä tukevia käytäntöjä osaksi työskentelyään. He olivat myös avoimia sukupuolisensitiivisyyttä koskevan lisätiedon saamiseksi. Sukupuolisensitiivisyys oli käsitteenä tuttu kaikille vastaajille ja suurin osa heistä piti sitä tärkeänä osana varhaiskasvatusta.
Tutkimus toteutettiin haastavasta ja uudesta lapsinäkökulmasta tarkasteltuna. Tutkimus antaa hyötyä niin osallistuneelle päiväkodille, kuin myös sen tilaajalle Kotkan kaupungille. Tutkimuksen avulla saadaan tietoa kotkalaisen päiväkodin sukupuolisensitiivisyyttä tukevista valmiuksista ja sukupuolisensitiivisyyttä tukevien leikkien ja leikkiympäristön hyödyistä lapsille.
Tutkimuksen aineisto kerättiin videoinnin ja kyselylomakkeiden avulla. Videointia hyödynnettiin lapsien kanssa toteutetun osion aineiston tallentamiseen. Lapsille järjestettiin kolme erilaista, noin puolen tunnin pituista leikkikertaa, jotka videoitiin. Kyselylomakkeiden avulla selvitettiin tutkimukseen osallistuneen päiväkodin henkilöstön näkemyksiä sukupuolisensitiivisyydestä. Kyselylomakkeet jaettiin koko päiväkodin henkilökunnalle ja niitä oli yhteensä 12 kappaletta, joista puoleen vastattiin.
Videoinnista saatu aineisto paljasti sukupuolisensitiivisyyttä tukevien leikkien herättävän lapsissa kiinnostusta ja innostusta uusien sukupuolisensitiivisten roolien kokeiluun. Lisäksi lapset kokeilivat sukupuolisensitiivisyyttä tukevan ilmapiirin innoittamana uusia sukupuolistereotypioista poikkeavia leikkejä. Lapset peilasivat myös oppimiaan uusia käsitteitä ja asioita oman elämänsä kokemuksiin.
Tutkimukseen vastanneista varhaiskasvatuksen ammattilaisista suurin osa oli valmis omaksumaan uusia sukupuolisensitiivisyyttä tukevia käytäntöjä osaksi työskentelyään. He olivat myös avoimia sukupuolisensitiivisyyttä koskevan lisätiedon saamiseksi. Sukupuolisensitiivisyys oli käsitteenä tuttu kaikille vastaajille ja suurin osa heistä piti sitä tärkeänä osana varhaiskasvatusta.
Tutkimus toteutettiin haastavasta ja uudesta lapsinäkökulmasta tarkasteltuna. Tutkimus antaa hyötyä niin osallistuneelle päiväkodille, kuin myös sen tilaajalle Kotkan kaupungille. Tutkimuksen avulla saadaan tietoa kotkalaisen päiväkodin sukupuolisensitiivisyyttä tukevista valmiuksista ja sukupuolisensitiivisyyttä tukevien leikkien ja leikkiympäristön hyödyistä lapsille.