Merenkulun komentosiltasimulaattoriopetuksen pedagoginen malli
Alanen, Tuomas (2018)
Alanen, Tuomas
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110816808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110816808
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin oppimiskäsityksiä ja simulaattoriopetuksen pedagogisia malleja ja niihin perustuen tuotettiin merenkulun komentosiltasimulaattoriopetukseen pedagoginen malli.
Pedagogiseksi malliksi muodostui kokonaisuus, jonka lähtökohtana ovat osaamisvaatimukset ja tavoitteena osaaminen todellisessa työympäristössä. Osaamisvaatimukset ovat dokumentoituna opetussuunnitelmiin ja harjoitussuunnitelmiin. Harjoitussuunnitelmat ovat simulaattoriopetuksen suunnittelun ja toteutuksen perusta.
Mallissa osaamista tuotetaan simulaattoriopetuksella, jonka vaiheita ovat simulaattoriperehdytys, aloituskeskustelu, simulaattoriharjoitukset ja palautekeskustelu. Varsinaiset simulaattoriharjoitukset sisältävät harjoitusorientaatiovaiheen eli briefingin, simulaattoriharjoitukset ja niihin liittyvät skenaariot sekä opetuskeskusteluvaiheen eli debriefingin. Riittävä teoriaosaaminen on välttämätöntä ja sen saavuttaminen tapahtuu ennen simulaattoriopetusta.
Malli perustuu konstruktiiviseen oppimiskäsitykseen ja opetuksessa sovelletaan oppimisen sekä simulaattoriopetuksen hyviä käytäntöjä. Mallissa sovelletaan kokemuksellisen oppimisen periaatetta, jossa oppijan mentaalinen malli komentosiltatyöskentelystä kehittyy kokemusten ja reflektoinnin kautta. Oppimisen siirtovaikutukseen perustuen kokemus muuttuu osaamiseksi todellisessa työympäristössä. Mallissa on huomioitu osaamisvaatimusten ja todellisen työympäristön liittyminen toisiinsa.
Jatkotutkimuksena esitetään simulaattoriharjoitusten vastaavuuden tutkimista todellisen työympäristön ja simulaattoriharjoitusten välillä sekä simulaattori-harjoitusten siirtovaikutuksen tutkimista komentosiltatyöskentelyn näkökulmasta.
Pedagogiseksi malliksi muodostui kokonaisuus, jonka lähtökohtana ovat osaamisvaatimukset ja tavoitteena osaaminen todellisessa työympäristössä. Osaamisvaatimukset ovat dokumentoituna opetussuunnitelmiin ja harjoitussuunnitelmiin. Harjoitussuunnitelmat ovat simulaattoriopetuksen suunnittelun ja toteutuksen perusta.
Mallissa osaamista tuotetaan simulaattoriopetuksella, jonka vaiheita ovat simulaattoriperehdytys, aloituskeskustelu, simulaattoriharjoitukset ja palautekeskustelu. Varsinaiset simulaattoriharjoitukset sisältävät harjoitusorientaatiovaiheen eli briefingin, simulaattoriharjoitukset ja niihin liittyvät skenaariot sekä opetuskeskusteluvaiheen eli debriefingin. Riittävä teoriaosaaminen on välttämätöntä ja sen saavuttaminen tapahtuu ennen simulaattoriopetusta.
Malli perustuu konstruktiiviseen oppimiskäsitykseen ja opetuksessa sovelletaan oppimisen sekä simulaattoriopetuksen hyviä käytäntöjä. Mallissa sovelletaan kokemuksellisen oppimisen periaatetta, jossa oppijan mentaalinen malli komentosiltatyöskentelystä kehittyy kokemusten ja reflektoinnin kautta. Oppimisen siirtovaikutukseen perustuen kokemus muuttuu osaamiseksi todellisessa työympäristössä. Mallissa on huomioitu osaamisvaatimusten ja todellisen työympäristön liittyminen toisiinsa.
Jatkotutkimuksena esitetään simulaattoriharjoitusten vastaavuuden tutkimista todellisen työympäristön ja simulaattoriharjoitusten välillä sekä simulaattori-harjoitusten siirtovaikutuksen tutkimista komentosiltatyöskentelyn näkökulmasta.