Ohjeistus chat-asiakaspalveluun
Suomi, Anu (2018)
Suomi, Anu
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111417136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111417136
Tiivistelmä
Internetin käyttö on hyvin yleistä kaikissa ikäryhmissä. Tämän myötä myös chat-asiakaspalvelu on asiakaspalvelukanavana hyvin suosittu ja nopea yhteydenottotapa nykypäivän digitaalisessa maailmassa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda yhtenäinen ohjeistus Elisa Oyj:n chat-asiakaspalveluun sekä lisätä chat-järjestelmässä olevan co-browsing -asiakasnäkymän käyttöä.
Opinnäytetyön toteutus oli projektimuotoinen toiminnallinen opinnäytetyö. Työ lähti liikkeelle keskus-telemalla chat-asiakaspalvelun parissa työskentelevien henkilöiden kanssa. Keskustelu antoi hyvän kuvan chat-asiakaspalvelun nykyisistä käytännöistä sekä tekijöistä, jotka vaikuttavat chat-asiakaspalvelutekemiseen.
Työn teoriaosuudessa tarkasteltiin erilaisia oppimistyylejä sekä oppimiseen liittyviä näkökulmia, jotka oli hyvä huomioida chat-ohjeiden laatimisessa. Oppimisen jälkeisessä luvussa käytiin läpi asioita, joita tuli huomioida hyvän ohjeen kirjoittamisessa sekä sen ajan tasalla pitämisessä. Työn viimeisessä luvussa ennen yhteenvetoa käsiteltiin perehdyttämistä. Näiden lisäksi opinnäytetyössä pohdittiin Lean-johtamisfilosofiaa sekä sen hyödyntämistä chat-asiakaspalveluun liittyen.
Opinnäytetyön tavoitteen mukaisesti työn tuotoksena valmistui sisäiset ohjeet Elisan chat-asiakaspalveluun sekä videomuotoinen ohjeistus co-browsing -asiakasnäkymän käyttöön yhteistyössä Elisan työntekijöiden kanssa.
Opinnäytetyön toteutus oli projektimuotoinen toiminnallinen opinnäytetyö. Työ lähti liikkeelle keskus-telemalla chat-asiakaspalvelun parissa työskentelevien henkilöiden kanssa. Keskustelu antoi hyvän kuvan chat-asiakaspalvelun nykyisistä käytännöistä sekä tekijöistä, jotka vaikuttavat chat-asiakaspalvelutekemiseen.
Työn teoriaosuudessa tarkasteltiin erilaisia oppimistyylejä sekä oppimiseen liittyviä näkökulmia, jotka oli hyvä huomioida chat-ohjeiden laatimisessa. Oppimisen jälkeisessä luvussa käytiin läpi asioita, joita tuli huomioida hyvän ohjeen kirjoittamisessa sekä sen ajan tasalla pitämisessä. Työn viimeisessä luvussa ennen yhteenvetoa käsiteltiin perehdyttämistä. Näiden lisäksi opinnäytetyössä pohdittiin Lean-johtamisfilosofiaa sekä sen hyödyntämistä chat-asiakaspalveluun liittyen.
Opinnäytetyön tavoitteen mukaisesti työn tuotoksena valmistui sisäiset ohjeet Elisan chat-asiakaspalveluun sekä videomuotoinen ohjeistus co-browsing -asiakasnäkymän käyttöön yhteistyössä Elisan työntekijöiden kanssa.