Asiakasraadin perustaminen ja toiminnan suunnittelu liiketoiminnan tueksi : Case: RatinanRaati
Pelkonen, Lauri (2018)
Pelkonen, Lauri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111417185
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111417185
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä K-Supermarket Ratinan kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda asiakasraati, jonka avulla pystyttiin käyttäjälähtöisesti testaamaan sekä kehittämään kaupan liikeideaa. Asiakasraati toimi laadullisen asiakastiedon lähteenä sen tutkijalle. Raati toteutettiin läheisessä yhteistyössä K-Supermarket Ratinan kauppiaan kanssa. Idea asiakasraadin perustamiseen tuli kauppiaalta, joka haki idealleen toteuttajaa. Opinnäytetyö kattaa asiakasraadin suunnittelusta raadin päättämiseen, raatia kuitenkin jatkettiin eri tekijän toimesta. Kehityshankkeessa hyödynnettiin muista asiakasraadeista muodostuneita kokemuksia, käyttäjälähtöistä kehittämistä, palvelumuotoilua sekä fasilitointia. Taustatyön avulla pystyttiin välttämään aikaisemmin tehdyt virheet, sekä saatiin tietoa siitä, miten pitää toimia fokusryhmän kanssa. Asiakasraati oli toiminnallinen ja tapaamiset pidettiin työpajamuotoisesti.
Asiakasraati toteutettiin kahdessa osassa. Ensimmäinen osa suoritettiin ennen kaupan avajaisia ja toinen osa avajaisten jälkeen. Ensimmäinen vaihe koostui kyselystä sekä tapaamisesta. Niillä haluttiin selvittää, mitä asiakasraati tulevaisuuden kaupalta haluaa. Raadin ensimmäisen vaiheen tehtävänä oli antaa ideoita esillepanoon, tuotteisiin sekä hinnoitteluun. Raadilta saatiin hyviä lisäideoita valikoiman rikastuttamiseksi ja ideat, jotka toistuivat jäsenten vastauksissa, päätyivät osaksi valikoimaa. Asiakasraadin toinen vaihe koostui kyselystä sekä tapaamisesta. Toisessa vaiheessa testattiin K-Supermarket Ratinan liikeideaa. Kyselyssä sekä tapaamisessa oli molemmissa sama teema: ”Miten uusi kauppa vastaa asiakasraadin odotuksia?” Liikeideasta saatiin paljon positiivista palautetta ja kehitysehdotukset olivat vähissä. Kehitysehdotukset, jotka asiakasraadilta saatiin, vietiin käytäntöön.
Asiakasraati todettiin erittäin hyväksi käyttäjälähtöiseksi työkaluksi. Asiakasraadilta saatiin avoimiin kysymyksiin tarvittavat vastaukset. Raadista muodostui kaupan tarpeita tukeva toimintamalli, jota kauppiaan toimesta jatkettiin vielä opinnäytetyöprosessin päätyttyä. Nykyisessä raadissa toimii 16 raadin alkuperäisjäsentä. Tämä kertoo onnistuneen toimintamallin luomisesta sekä rekrytoinnista.
Asiakasraati toteutettiin kahdessa osassa. Ensimmäinen osa suoritettiin ennen kaupan avajaisia ja toinen osa avajaisten jälkeen. Ensimmäinen vaihe koostui kyselystä sekä tapaamisesta. Niillä haluttiin selvittää, mitä asiakasraati tulevaisuuden kaupalta haluaa. Raadin ensimmäisen vaiheen tehtävänä oli antaa ideoita esillepanoon, tuotteisiin sekä hinnoitteluun. Raadilta saatiin hyviä lisäideoita valikoiman rikastuttamiseksi ja ideat, jotka toistuivat jäsenten vastauksissa, päätyivät osaksi valikoimaa. Asiakasraadin toinen vaihe koostui kyselystä sekä tapaamisesta. Toisessa vaiheessa testattiin K-Supermarket Ratinan liikeideaa. Kyselyssä sekä tapaamisessa oli molemmissa sama teema: ”Miten uusi kauppa vastaa asiakasraadin odotuksia?” Liikeideasta saatiin paljon positiivista palautetta ja kehitysehdotukset olivat vähissä. Kehitysehdotukset, jotka asiakasraadilta saatiin, vietiin käytäntöön.
Asiakasraati todettiin erittäin hyväksi käyttäjälähtöiseksi työkaluksi. Asiakasraadilta saatiin avoimiin kysymyksiin tarvittavat vastaukset. Raadista muodostui kaupan tarpeita tukeva toimintamalli, jota kauppiaan toimesta jatkettiin vielä opinnäytetyöprosessin päätyttyä. Nykyisessä raadissa toimii 16 raadin alkuperäisjäsentä. Tämä kertoo onnistuneen toimintamallin luomisesta sekä rekrytoinnista.