Verkkokaupan mahdollisuudet digitalisoituvassa toimintaympäristössä : Case: Kultasepänliike Tuomaskulta
Salo, Julia (2018)
Salo, Julia
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111317092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111317092
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä ovat verkkokaupan mahdollisuudet digitalisoituvassa toimintaympäristössä ja luoda strateginen ohjeistus toimeksiantaja kultasepänliike Tuomaskullan verkkokaupan menestymiseen. Opinnäytetyö on jatkumoa harjoittelulle, jossa toteutettiin verkkokauppa toimeksiantajan käyttöön keväällä 2018. Työn tarkoituksena oli käydä läpi ne ajankohtaiset asiat, jotka vaikuttavat verkkokaupan edellytyksiin menestyä nykypäivänä ja tuottaa käytännönläheinen raportti toimeksiantajalle verkkokaupan mahdollisuuksista.
Teoriaosuudessa perehdyttiin verkkokaupan merkitykseen liiketoiminnassa, johon oman vaikutteensa on tuonut digitalisaatio. Kilpailija-analyysin avulla tutkittiin toimeksiantajan suurimpien kilpailijoiden verkkokauppojen vahvuuksia, joita pystyttiin hyödyntämään yrityksen verkkokaupan kehittämisen ideoinnissa.
Verkkokaupan mahdollisuuksista saatiin tehtyä tiivis tietopaketti, jota toimeksiantajan on helppo hyödyntää. Työ toteutettiin työelämälähtöisenä toiminnallisena opinnäytetyönä, sillä se palveli toimeksiantajan toiveita ja työn tarkoitusta parhaiten.
Teoriaosuudessa perehdyttiin verkkokaupan merkitykseen liiketoiminnassa, johon oman vaikutteensa on tuonut digitalisaatio. Kilpailija-analyysin avulla tutkittiin toimeksiantajan suurimpien kilpailijoiden verkkokauppojen vahvuuksia, joita pystyttiin hyödyntämään yrityksen verkkokaupan kehittämisen ideoinnissa.
Verkkokaupan mahdollisuuksista saatiin tehtyä tiivis tietopaketti, jota toimeksiantajan on helppo hyödyntää. Työ toteutettiin työelämälähtöisenä toiminnallisena opinnäytetyönä, sillä se palveli toimeksiantajan toiveita ja työn tarkoitusta parhaiten.