Market analysis of the export of Finnish education into Brazilian market
Orenius, Aleksi (2018)
Orenius, Aleksi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111517214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111517214
Tiivistelmä
Suomalainen koulutusvienti on viime vuosina ollut kovassa kasvussa ja Suomen hallitus on asettanut sille kovia tavoitteita. Koulutusvienti markkinana Brasilia on suomalaisille toimijoille vielä uusi, ja vienti sinne on vielä tähän asti ollut melko pientä. Maana Brasilialla on kuitenkin suuri potentiaali koulutusvienti markkinoilla, ja se onkin yhdessä muun Latinalaisen Amerikan kanssa yksi viidestä kohde markkina-alueesta opetus-, työ- ja ulkoministeriön Education Finland koulutusvienti ohjelmassa. Brasilian koulutusjärjestelmä eroaa kuitenkin suuresti suomalaisesta, ja myös kulttuureiden välillä on suuria eroja. Ennen kun suomalainen koulutusvientiyritys voi lähteä Brasilian markkinoille, on selvitettävä millaisia mahdollisuuksia ja haasteita Brasiliassa voi näillä markkinoilla olla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, millaisia mahdollisuuksia suomalaisella koulutus-vientiyrityksellä on menestyä Brasiliassa, ja selvittää millaisia toimenpiteitä tarvitaan, jos koulutusvientiyritys haluaa harjoittaa liiketoimintaa Brasilian koulutusalalla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda markkina-analyysi Brasilian koulutusmarkkinoista, jonka avulla koulutusvientiyritys pystyy tekemään päätöksiä mahdollisesta koulutusviennin aloittamisesta Brasiliaan tulevaisuudessa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluita, jotka toteutettiin Brasiliassa maalis- ja huhtikuussa 2018. Teemahaastatteluissa tarkoituksena oli kysyä samoihin aihealueisiin liittyviä kysymyksiä haastateltavilta ja sitä kautta löytää yhteneväisyyksiä vastauksista.
Työ toteutettiin rakentamalla ensin teoreettinen ymmärrys markkina-analyysin rakentumisesta. Lisäksi kerättiin taustatietoa ja aineistoa suomalaisen koulutusviennin nykytilasta ja toimijoista, sekä Brasilian ja Suomen koulutusjärjestelmistä. Tämän jälkeen luotiin markkina-analyysi, jossa teemahaastattelujen vastauksiin sekä taustatietoihin pohjautuen selvitettiin Brasilian koulutusmarkkinoiden mahdollisuuksia sekä uhkia suomalaisen koulutusvientiyrityksen näkökulmasta.
Tutkimustyön tulosten perusteella suomalaisella koulutusvientiyrityksellä todettiin olevan hyviä mahdollisuuksia menestyä Brasilian koulutusmarkkinoilla. Suomalaisen koulutuksen brändi todettiin myös todella arvostetuksi Brasiliassa, mikä helpottaa kouluviennin aloittamista ja markkinointia. Erilainen kulttuuri ja toimintatavat luovat suurimmat haasteet koulutusvientiyritykselle, mutta oikeiden kumppanien sekä verkostojen avulla haasteisiin löydetään ratkaisuja.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, millaisia mahdollisuuksia suomalaisella koulutus-vientiyrityksellä on menestyä Brasiliassa, ja selvittää millaisia toimenpiteitä tarvitaan, jos koulutusvientiyritys haluaa harjoittaa liiketoimintaa Brasilian koulutusalalla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda markkina-analyysi Brasilian koulutusmarkkinoista, jonka avulla koulutusvientiyritys pystyy tekemään päätöksiä mahdollisesta koulutusviennin aloittamisesta Brasiliaan tulevaisuudessa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluita, jotka toteutettiin Brasiliassa maalis- ja huhtikuussa 2018. Teemahaastatteluissa tarkoituksena oli kysyä samoihin aihealueisiin liittyviä kysymyksiä haastateltavilta ja sitä kautta löytää yhteneväisyyksiä vastauksista.
Työ toteutettiin rakentamalla ensin teoreettinen ymmärrys markkina-analyysin rakentumisesta. Lisäksi kerättiin taustatietoa ja aineistoa suomalaisen koulutusviennin nykytilasta ja toimijoista, sekä Brasilian ja Suomen koulutusjärjestelmistä. Tämän jälkeen luotiin markkina-analyysi, jossa teemahaastattelujen vastauksiin sekä taustatietoihin pohjautuen selvitettiin Brasilian koulutusmarkkinoiden mahdollisuuksia sekä uhkia suomalaisen koulutusvientiyrityksen näkökulmasta.
Tutkimustyön tulosten perusteella suomalaisella koulutusvientiyrityksellä todettiin olevan hyviä mahdollisuuksia menestyä Brasilian koulutusmarkkinoilla. Suomalaisen koulutuksen brändi todettiin myös todella arvostetuksi Brasiliassa, mikä helpottaa kouluviennin aloittamista ja markkinointia. Erilainen kulttuuri ja toimintatavat luovat suurimmat haasteet koulutusvientiyritykselle, mutta oikeiden kumppanien sekä verkostojen avulla haasteisiin löydetään ratkaisuja.