Willitomaatti Catering Oy:n markkinoinnin vuosikellon päivittäminen kattamaan sosiaalisen median työkalut
Rautiainen, Pekka (2018)
Rautiainen, Pekka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111617287
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111617287
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdyin yrityksen sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan markkinointiviestintään. Toimeksiantajani oli catering-alan yritys Willitomaatti Catering Oy, joka pyrkii jatkossa tavoittamaan entistä enemmän yritysasiakkaita jo olemassa olevien asiakkaidensa lisäksi. Opinnäytetyöni tarkoitus oli laatia sähköiseen markkinointiviestintään keskittyvä ohjeistus, joka tiivistetään vuosikellon muotoon havainnollistamisen helpottamiseksi. Tarkoitus oli, että vuosikellon avulla markkinointiviestintää voidaan toimeksiantajayrityksessä kehittää myös tulevina vuosina samaa vuosikelloa hyödyntäen. Tähän asti yrityksessä ei ole laadittu markkinointiviestintäsuunnitelmaa, vaan markkinoinnin suunnittelusta ja toteutuksesta on vastannut yrittäjä Jussi Peisa itse. Opinnäytetyön toteutustapa oli toiminnallinen opinnäytetyö, jonka myötä syntyvä vuosikello toimi samalla toimeksiantajan käyttöön luovutettavana tuotoksena. Teoriatausta opinnäytetyölle hankittiin tutustumalla markkinointiviestintään liittyvään kirjallisuuteen, catering-alaan liittyviin julkaisuihin, sekä yrittäjä Jussi Peisaa haastattelemalla.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi vuosikello, jossa toimeksiantajalle annettiin vinkkejä sosiaalisessa mediassa tapahtuvan markkinointiviestinnän kehittämiseksi. Vuosikellon lisäksi opinnäytetyössä käsiteltiin kattavasti yrityksen sosiaalisen median kanavien nykyistä hyödyntämistä ja annettiin samalla kehitysehdotuksia myös sosiaalisen median kokonaisvaltaisen hyödyntämisen kehittämiseksi yrityksen markkinointiviestintää suunniteltaessa.
Catering-alalla toimivien yritysten markkinointiviestintä sosiaalisessa mediassa on tähän saakka ollut hyvin maltillista ja sosiaalisen median monikanavaisuus luo myös omat haasteensa, sillä pienessä yrityksessä aikaa ja taloudellisia resursseja markkinointiviestinnän toteuttamiseksi on vain rajallisesti. Linkittämällä sosiaalinen media osaksi yrityksen kotisivuja ja perustamalla ammatillinen blogi yrityksen kilpailijoistaan erottavaksi tekijäksi on mahdollista saavuttaa yrityksen viestinnällinen tavoite tulla nähdyksi ja löydetyksi Googlen lisäksi myös suoraan sosiaalisen median välityksellä. Oman haasteensa tuovat tietosuojakysymykset, sillä asiakastilaisuuksissa yrityksellä on vaitiolovelvollisuus, mutta asiakkaan suostumuksella ja yhteistyössä yrityksen yhteistyökumppaneiden kanssa sosiaalisen median sisältöjä on mahdollista kehittää tulevaisuudessa entistä paremmin toimeksiantajaa palveleviksi.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi vuosikello, jossa toimeksiantajalle annettiin vinkkejä sosiaalisessa mediassa tapahtuvan markkinointiviestinnän kehittämiseksi. Vuosikellon lisäksi opinnäytetyössä käsiteltiin kattavasti yrityksen sosiaalisen median kanavien nykyistä hyödyntämistä ja annettiin samalla kehitysehdotuksia myös sosiaalisen median kokonaisvaltaisen hyödyntämisen kehittämiseksi yrityksen markkinointiviestintää suunniteltaessa.
Catering-alalla toimivien yritysten markkinointiviestintä sosiaalisessa mediassa on tähän saakka ollut hyvin maltillista ja sosiaalisen median monikanavaisuus luo myös omat haasteensa, sillä pienessä yrityksessä aikaa ja taloudellisia resursseja markkinointiviestinnän toteuttamiseksi on vain rajallisesti. Linkittämällä sosiaalinen media osaksi yrityksen kotisivuja ja perustamalla ammatillinen blogi yrityksen kilpailijoistaan erottavaksi tekijäksi on mahdollista saavuttaa yrityksen viestinnällinen tavoite tulla nähdyksi ja löydetyksi Googlen lisäksi myös suoraan sosiaalisen median välityksellä. Oman haasteensa tuovat tietosuojakysymykset, sillä asiakastilaisuuksissa yrityksellä on vaitiolovelvollisuus, mutta asiakkaan suostumuksella ja yhteistyössä yrityksen yhteistyökumppaneiden kanssa sosiaalisen median sisältöjä on mahdollista kehittää tulevaisuudessa entistä paremmin toimeksiantajaa palveleviksi.