Oversized-vaatteet suunnittelun lähtökohtana
Huttunen, Anna-Liina (2018)
Huttunen, Anna-Liina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111917416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111917416
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan oversized-vaatteita ilmiönä: niiden historiaa, kiinnostavuutta ja viestinnällistä merkitystä niin suunnittelijan kuin kuluttajankin näkökulmasta. Opinnäytetyön aiheen tutkiminen nousi tekijän omista tarpeista, ja opinnäytetyöllä pyrittiin lisäämään ymmärrystä tutkittavasta ilmiöstä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, että mitkä motiivit johdattelevat suunnittelijaa suunnittelemaan oversized-vaatteita ja mitkä puolestaan kuluttajaa valitsemaan oversized-tuotteen.
Opinnäytetyössä on käytetty kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Tietoperustaa opinnäytetyössä on kerätty muodin historiaa ja vaatteilla viestintää käsittelevän kirjallisuuden, nettiartikkeleiden sekä esikuva-analyysin ja haastattelujen avulla.
Opinnäytetyön käytännön osuudessa suunniteltiin ja valmistettiin muotoiluprojektina oma oversize-henkinen naisten kesävaatemallisto. Mallistossa hyödynnettiin myös tekstiilisivuaineopinnoissa opittua, ja mallistoon valmistettiin itse myös materiaaleja.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä esitellään oversized-vaatteen ominaisuuksia, joita kuluttajat pitävät tärkeinä. Opinnäytetyön tuloksena syntyi myös näkemys arvoista ja asenteista, jotka vaikuttavat suunnittelijan työssä oversized-vaatteita suunnitellessaan.
Opinnäytetyössä on käytetty kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Tietoperustaa opinnäytetyössä on kerätty muodin historiaa ja vaatteilla viestintää käsittelevän kirjallisuuden, nettiartikkeleiden sekä esikuva-analyysin ja haastattelujen avulla.
Opinnäytetyön käytännön osuudessa suunniteltiin ja valmistettiin muotoiluprojektina oma oversize-henkinen naisten kesävaatemallisto. Mallistossa hyödynnettiin myös tekstiilisivuaineopinnoissa opittua, ja mallistoon valmistettiin itse myös materiaaleja.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä esitellään oversized-vaatteen ominaisuuksia, joita kuluttajat pitävät tärkeinä. Opinnäytetyön tuloksena syntyi myös näkemys arvoista ja asenteista, jotka vaikuttavat suunnittelijan työssä oversized-vaatteita suunnitellessaan.