Pedagoginen johtajuus lastentarhanopettajan työnkuvassa : nykytila ja kehittämistarpeet
Frelander, Nelly (2018)
Frelander, Nelly
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111817368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111817368
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksessa tavoitteellisen pedagogisen työn merkitys on kasvanut ja sen johdosta pedagogisen johtajuuden osuus lastentarhanopettajan työssä on tullut yhä merkittävämmäksi osaksi työnkuvaa. Pedagoginen johtajuus läpäisee koko organisaatiorakenteen ja jokaisella ammattiryhmällä on oma roolinsa pedagogisessa johtajuudessa.
Lastentarhanopettajan pedagogiseen johtajuuteen liittyy vahvasti ryhmäkohtaisen toiminnan johtaminen, tärkeä osa sitä työtä on oman ryhmän tiimityöskentelyn johtaminen. Lisäksi lastentarhanopettajalla on tärkeä rooli ja vastuu pedagogisen toiminnan kehittämistyössä erityisesti oman ryhmän, mutta myös koko yksikön tasolla. Tässä työssä kartoitetaan nimenomaan tuota ryhmän tasolla tapahtuvaa pedagogista johtajuutta, johon kuuluu ryhmän pedagogiikan johtaminen.
Jotta ryhmä- ja yksilötasolla pystytään vastaamaan varhaiskasvatuksen pedagogisiin vaatimuksiin, on ryhmäkohtaisen tiimityöskentelyn oltava toimivaa. Ilman sujuvaa tiimityöskentelyä ja avointa keskustelua, on hyvin vaikea kehittää toimintaa vastaamaan sille asetettuja pedagogisia vaatimuksia.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016 on työtä valtakunnallisesti ohjaava asiakirja, se edellyttää monipuolista ja tavoitteellista pedagogiikkaa. Ajankohtainen lainsäädäntö ohjaa päivittäistä työtä ja siihen on tullut muutoksia tämän opinnäytetyön viimeistelyvaiheessa. Lakimuutokset eivät vaikuta työn varsinaiseen sisältöön, ainoastaan työnimikkeet ovat uuden lain myötä muuttuneet eriksi, kuin mitä ne ovat tässä opinnäytetyössä.
Tutkimuskysymys on ”Miten päiväkodeissa lapsiryhmissä työskentelevät lastentarhanopettajat kokevat oman pedagogisen johtajuutensa päivittäisessä työssään, miten sitä toteutetaan ja mihin kehittämistyössä tulisi kiinnittää huomiota?”.
Kartoitus on toteutettu määrällisenä tutkimuksena, jota täydensi laadulliset avoimet kysymykset. Kartoitus toteutettiin paperisena kyselynä, joka jaettiin kaikille Paraisten kaupungin kunnallisen varhaiskasvatuksen lastentarhanopettajille. Siitä nousi esille monia vahvuuksia, mutta myös kehittämistarpeita.
Lastentarhanopettajan pedagogiseen johtajuuteen liittyy vahvasti ryhmäkohtaisen toiminnan johtaminen, tärkeä osa sitä työtä on oman ryhmän tiimityöskentelyn johtaminen. Lisäksi lastentarhanopettajalla on tärkeä rooli ja vastuu pedagogisen toiminnan kehittämistyössä erityisesti oman ryhmän, mutta myös koko yksikön tasolla. Tässä työssä kartoitetaan nimenomaan tuota ryhmän tasolla tapahtuvaa pedagogista johtajuutta, johon kuuluu ryhmän pedagogiikan johtaminen.
Jotta ryhmä- ja yksilötasolla pystytään vastaamaan varhaiskasvatuksen pedagogisiin vaatimuksiin, on ryhmäkohtaisen tiimityöskentelyn oltava toimivaa. Ilman sujuvaa tiimityöskentelyä ja avointa keskustelua, on hyvin vaikea kehittää toimintaa vastaamaan sille asetettuja pedagogisia vaatimuksia.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016 on työtä valtakunnallisesti ohjaava asiakirja, se edellyttää monipuolista ja tavoitteellista pedagogiikkaa. Ajankohtainen lainsäädäntö ohjaa päivittäistä työtä ja siihen on tullut muutoksia tämän opinnäytetyön viimeistelyvaiheessa. Lakimuutokset eivät vaikuta työn varsinaiseen sisältöön, ainoastaan työnimikkeet ovat uuden lain myötä muuttuneet eriksi, kuin mitä ne ovat tässä opinnäytetyössä.
Tutkimuskysymys on ”Miten päiväkodeissa lapsiryhmissä työskentelevät lastentarhanopettajat kokevat oman pedagogisen johtajuutensa päivittäisessä työssään, miten sitä toteutetaan ja mihin kehittämistyössä tulisi kiinnittää huomiota?”.
Kartoitus on toteutettu määrällisenä tutkimuksena, jota täydensi laadulliset avoimet kysymykset. Kartoitus toteutettiin paperisena kyselynä, joka jaettiin kaikille Paraisten kaupungin kunnallisen varhaiskasvatuksen lastentarhanopettajille. Siitä nousi esille monia vahvuuksia, mutta myös kehittämistarpeita.