Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Matka, joka muutti minut : Elämys matkailijoiden henkisen muutoksen lähteenä

Parkkinen, Jemina (2018)

 
Avaa tiedosto
Parkkinen_Jemina.pdf (690.3Kt)
Lataukset: 


Parkkinen, Jemina
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111917454
Tiivistelmä
Matkailualan yritysten strategisessa keskiössä on kokemusten ja elämysten mahdollistaminen asiakkailleen. Tänä päivänä asiakkaat vaikuttavat hyvin paljon itse palvelun sisältöön ja voivat muokata siitä itselleen sopivan. Matkailijoiden kokemusten ja elämysten tutkiminen on kuitenkin haastavaa, koska ei ole olemassa yhtä pätevää mittaristoa, jolla tutkia kokemusta.

Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten elämys on muuttanut matkailijaa. Tarkoituksena on antaa uutta tietoa matkailijoiden matkustamiseen liittyvästä henkisestä muutoksesta, ja näin ollen laajentaa olemassa olevaa tietoa ja jäsentää sitä uudelleen.

Tutkimuksen tutkimustehtävänä oli selvittää, miten matkailija oli saavuttanut elämyksen ja henkisen muutoksen matkallaan. Alaongelmiksi määriteltiin, mikä oli ollut motivaatiomatkalle, mikä oli ollut matkailijan rooli matkalla eli missä elämysmaailmassa matkailija oli ollut, mitä tunteita matkailija oli kokenut matkallaan ja miten matka oli muuttanut matkailijaa. Tutkimuksen kannalta keskeisiä käsitteitä olivat matka, matkailija, matkan tarkoitus eli motivaatiotekijät, elämys ja henkinen kasvu.

Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena netnographian piiriin kuuluvana blogianalyysina. Aineistonkeruumenetelmänä oli narratiivinen tutkimus. Teoriapohjana sekä aineiston keruussa että tulosten esittelyssä käytettiin Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskus LEO:n Elämyskolmio-mallia.

Tutkimuksessa selvisi, että matkailija voi matkallaan kokea elämyksen, mikäli hän on motivoitunut matkalle, palvelun fyysiset olosuhteet ovat pääosin suotuisat, matkailija oppii jotain uutta ja kokee onnistumisen tunteita. Vuorovaikutuksella oppaan kanssa on suuri merkitys elämyksen saavuttamisessa. Elämyksen kokenut matkailija muuttaa jotain elämässään, joten hän kasvaa henkisesti.

Johtopäätöksenä todetaan, että matkailupalveluyritys voi mahdollistaa asiakkailleen elämyksen ja henkisen kasvun toteuttamalla mahdollisimman yksilöllisiä, aitoja, matkailijan tavallisesta elämästä poikkeavia, mukaansatempaavia, moniaistillisia palveluita. Lisäksi palvelussa tulee olla mukana vuorovaikusta palvelunjärjestäjän kanssa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste