Katusuunnitelma : Katusaneerauskohde Itä-Raholassa
Nyhammar, Annastina (2018)
Nyhammar, Annastina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018

Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111517241
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111517241
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli laatia katusuunnitelma seitsemän tonttikadun, yhden pysäköintialueen ja yhden jalankulun väylän saneerausta varten. Opinnäytetyö tehtiin Ramboll Finland Oy:lle Tampereella. Katusuunnitelmaa työstettiin vuosien 2017–2018 aikana ja sen tilaaja oli Tampereen kaupunki. Kohteet ovat nimeltään Risukuja, Huokauskivenkuja, Kaunistonpolku, Liljankuja, Kirkkosannankuja, Alaniemenkatu, Majurinkatu ja Rakuunankatu, ja ne sijaitsevat Tampereella Raholan asuinalueen itäosassa. Saneerauksen tavoitteena oli parantaa kohteita kokonaisvaltaisesti. Lähtötilanteessa katujen suurimmat ongelmakohdat olivat kuivatuksessa ja tonttiliittymissä.
Työn tuloksena saatiin aikaan Itä-Raholan katusuunnitelma, johon kuuluu kaksi katujärjestelypiirustusta ja kahdeksan pituus- ja tyyppipoikkileikkausta. Katusuunnitelmaehdotus asetettiin sellaisenaan nähtäville 4.6.2018, ja sitä käytetään pohjana kohteelle laadittavalle lopulliselle rakennussuunnitelmalle.
Kohteiden kuivatusjärjestelmä uusittiin täysin hulevesiviemäröinnillä, reunakivillä ja avo-ojilla. Tasausta ja linjausta muutettiin tarpeen mukaan, ja ajoratoja levennettiin katualueen rajoissa. Katusuunnitelma laadittiin suunnitteluohjelmistoilla. Työkaluina toimivat Trimble Novapoint 20.05 -suunnittelujärjestelmä sekä Autodeskin AutoCAD 2017 -ohjelmisto. Katujärjestelypiirustusten PDF-tulostukseen käytettiin M-Filesin M-Color 9.8 -tulostusohjelmaa, minkä oheistuotteena laadittiin piirtotiedosto, jota voidaan käyttää jatkossa suunnittelutoimiston muihinkin suunnitelmiin.
Maankäyttö- ja rakennuslaki asettaa lähtökohdat katusuunnittelulle. Katusuunnittelussa on kiinnitettävä huomiota moniin muuttujiin ja yksityiskohtiin. Se poikkeaa tiesuunnittelusta mm. siten, että eri liikkumismuodot ja kadun saumaton liittäminen kaupunkiympäristöon huomioidaan monipuolisemmin, ja katujen alla, päällä ja ympärillä on usein paljon kunnallistekniikkaa. Suunnittelussa on tehtävä kompromisseja, mutta oikeiden kompromissien valitseminen ja väärien välttäminen on tärkeää. Ohjearvoista poikkeaminen voi olla tarpeellista, kunhan se on perusteltua ja tarkoituksenmukaista. Katusaneerauskohteissa valmiit rakenteet ja maanpinta ohjaavat suunnittelua voimakkaasti. Katusuunnittelun tavoite on suunnitella toimiva ja turvallinen katu, joka palvelee käyttäjiään ja tarkoitustaan mahdollisimman hyvin koko elinkaarensa ajan.
Työn tuloksena saatiin aikaan Itä-Raholan katusuunnitelma, johon kuuluu kaksi katujärjestelypiirustusta ja kahdeksan pituus- ja tyyppipoikkileikkausta. Katusuunnitelmaehdotus asetettiin sellaisenaan nähtäville 4.6.2018, ja sitä käytetään pohjana kohteelle laadittavalle lopulliselle rakennussuunnitelmalle.
Kohteiden kuivatusjärjestelmä uusittiin täysin hulevesiviemäröinnillä, reunakivillä ja avo-ojilla. Tasausta ja linjausta muutettiin tarpeen mukaan, ja ajoratoja levennettiin katualueen rajoissa. Katusuunnitelma laadittiin suunnitteluohjelmistoilla. Työkaluina toimivat Trimble Novapoint 20.05 -suunnittelujärjestelmä sekä Autodeskin AutoCAD 2017 -ohjelmisto. Katujärjestelypiirustusten PDF-tulostukseen käytettiin M-Filesin M-Color 9.8 -tulostusohjelmaa, minkä oheistuotteena laadittiin piirtotiedosto, jota voidaan käyttää jatkossa suunnittelutoimiston muihinkin suunnitelmiin.
Maankäyttö- ja rakennuslaki asettaa lähtökohdat katusuunnittelulle. Katusuunnittelussa on kiinnitettävä huomiota moniin muuttujiin ja yksityiskohtiin. Se poikkeaa tiesuunnittelusta mm. siten, että eri liikkumismuodot ja kadun saumaton liittäminen kaupunkiympäristöon huomioidaan monipuolisemmin, ja katujen alla, päällä ja ympärillä on usein paljon kunnallistekniikkaa. Suunnittelussa on tehtävä kompromisseja, mutta oikeiden kompromissien valitseminen ja väärien välttäminen on tärkeää. Ohjearvoista poikkeaminen voi olla tarpeellista, kunhan se on perusteltua ja tarkoituksenmukaista. Katusaneerauskohteissa valmiit rakenteet ja maanpinta ohjaavat suunnittelua voimakkaasti. Katusuunnittelun tavoite on suunnitella toimiva ja turvallinen katu, joka palvelee käyttäjiään ja tarkoitustaan mahdollisimman hyvin koko elinkaarensa ajan.