Att skapa visuell kommunikation
Arkun, Anna (2018)
Arkun, Anna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112017527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112017527
Tiivistelmä
Visuell kommunikation innehåller allt det ögat kan se såsom tavlor, möbler, tidningar, bilar och så vidare. I det här lärdomsprovet koncentrerar sig skribenten dock på visuell reklam design, vilket också som rubrik innehåller nätsidor, affischer och printmaterial. Vissa teorier och principer har lämnats bort eftersom ämnet annars vore så brett.
Arbetet börjar med inledningen som behandlar syftet med detta lärdomsprov, vilket var att behandla och analysera teorier kring visuell kommunikation, samt de teorier som ligger bakom god visuell kommunikation, med tyngdpunkten i visuell design. Lärdomsprovet utförs som ett portföljarbete alltså innehåller det en inledning, en teoriandel och en praktisk del där skribenten analyserar verk denne gjort under studietiden.
I lärdomsprovet diskuteras ämnet - vad visuell kommunikation är och vilka aspekter som specificerar visuell design. Efter det går skribenten in på teori i t.ex. färglära som ger grunden till diskussionsdelen. Där genomgås ett antal observationer och teorier som beskriver hur människor upplever det visuella, eftersom det hur bra eller dålig design beskrivs, relaterar långt till hur vi som människor begriper design – alltså hur vi tänker, känner och beter oss.
Arbetet börjar med inledningen som behandlar syftet med detta lärdomsprov, vilket var att behandla och analysera teorier kring visuell kommunikation, samt de teorier som ligger bakom god visuell kommunikation, med tyngdpunkten i visuell design. Lärdomsprovet utförs som ett portföljarbete alltså innehåller det en inledning, en teoriandel och en praktisk del där skribenten analyserar verk denne gjort under studietiden.
I lärdomsprovet diskuteras ämnet - vad visuell kommunikation är och vilka aspekter som specificerar visuell design. Efter det går skribenten in på teori i t.ex. färglära som ger grunden till diskussionsdelen. Där genomgås ett antal observationer och teorier som beskriver hur människor upplever det visuella, eftersom det hur bra eller dålig design beskrivs, relaterar långt till hur vi som människor begriper design – alltså hur vi tänker, känner och beter oss.