Työelämäyhteistyön kehittäminen Työnantaja-asiakkaan ääni -hankkeen avulla
Järvinen, Katariina (2018)
Järvinen, Katariina
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111917496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111917496
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Työnantaja-asiakkaan ääni – hankkeen avulla miten työelämäyhteistyötä voi kehittää ammatillisen oppilaitoksen ja työelämän välillä Etelä-Kymenlaakson alueella.
Työn tarkoituksena oli kartoittaa työelämäyhteistyön nykytilannetta, ongelmakohtia ja ratkaisuehdotuksia yhteistyön kehittämiseksi. Selvitystyötä tehtiin vuoden 2017 aikana pidettyjen asiakaskuuntelutilaisuuksien, kyselytutkimuksen ja teemahaastattelujen avulla. Kyselytutkimukseen vastasi 34 työelämän edustajaa, lisäksi teemahaastateltiin kolme työelämän edustajaa eri aloilta.
Teoriataustassa tarkastellaan uudistunutta ammatillista koulutusta ja sen vaikutuksia koulutuksen järjestäjälle, työelämälle, opiskelijalle ja oppilaitos-työelämäyhteistyölle. Lisäksi tarkastellaan toimintaympäristöä, työelämän muuttumista sekä opettajan ja työpaikkaohjaajan tärkeää roolia ohjauksellisessa yhteistyössä osaamisen tavoitteiden saavuttamiseksi.
Tutkimus osoitti, että työelämä haluaa olla aktiivisesti mukana koulutuksen ja kouluttamisen toteuttamisessa ja kehittämisessä. Tiedonkulkuun, opettajan parempaan tavoitettavuuteen ja työpaikalla läsnä olemiseen sekä opiskelijan työelämätaitojen kehittämiseen halutaan selkeästi kehittämistoimenpiteitä. Hyvä dialoginen yhteys ja verkostoituminen selkeyttää koulutuksen suunnittelua työelämän muutosten ennakoinnissa ja muutoskohtaamisessa elinikäisen oppimisen periaatetta noudattaen.
Tuloksia voidaan hyödyntää oppilaitos-työelämäyhteistyön kehittämisessä osaamisen tavoitteiden saavuttamiseksi muuttuvassa työelämässä.
Työn tarkoituksena oli kartoittaa työelämäyhteistyön nykytilannetta, ongelmakohtia ja ratkaisuehdotuksia yhteistyön kehittämiseksi. Selvitystyötä tehtiin vuoden 2017 aikana pidettyjen asiakaskuuntelutilaisuuksien, kyselytutkimuksen ja teemahaastattelujen avulla. Kyselytutkimukseen vastasi 34 työelämän edustajaa, lisäksi teemahaastateltiin kolme työelämän edustajaa eri aloilta.
Teoriataustassa tarkastellaan uudistunutta ammatillista koulutusta ja sen vaikutuksia koulutuksen järjestäjälle, työelämälle, opiskelijalle ja oppilaitos-työelämäyhteistyölle. Lisäksi tarkastellaan toimintaympäristöä, työelämän muuttumista sekä opettajan ja työpaikkaohjaajan tärkeää roolia ohjauksellisessa yhteistyössä osaamisen tavoitteiden saavuttamiseksi.
Tutkimus osoitti, että työelämä haluaa olla aktiivisesti mukana koulutuksen ja kouluttamisen toteuttamisessa ja kehittämisessä. Tiedonkulkuun, opettajan parempaan tavoitettavuuteen ja työpaikalla läsnä olemiseen sekä opiskelijan työelämätaitojen kehittämiseen halutaan selkeästi kehittämistoimenpiteitä. Hyvä dialoginen yhteys ja verkostoituminen selkeyttää koulutuksen suunnittelua työelämän muutosten ennakoinnissa ja muutoskohtaamisessa elinikäisen oppimisen periaatetta noudattaen.
Tuloksia voidaan hyödyntää oppilaitos-työelämäyhteistyön kehittämisessä osaamisen tavoitteiden saavuttamiseksi muuttuvassa työelämässä.