On-demand hyvinvointipalvelun tarvekartoitus hotellialalla : Case Vivo Warriors
Järviluoma, Valtteri (2018)
Järviluoma, Valtteri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112017546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112017546
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tehdä tarvekartoitus Vivo Warriorsin digitaaliselle hyvinvointipalvelulle ja selvittää kuinka suuri tarve palvelulle on hotellialalla. Opinnäytetyö keskittyy havaitsemaan ne tekijät, jotka sekä tukevat, että vastustavat palvelun käyttöönottoa. Tavoitteena on selvittää tarpeen laajuus ja luoda kehitysehdotuksia toimeksiantajalle. Koska kyseessä on start-up -yritys, pelkästään kyseisen alan toteaminen epäkannattavaksi markkina-alueeksi on yritystä helpottava asia.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, joka muodostui kolmen teeman ympärille. Nämä teemat olivat on-demand -palvelut, hyvinvointipalvelut ja rekrytoiminen. Haastatteluun osallistui neljä hotellinjohtajaa ja kaksi vuoropäällikköä viidestä Pirkanmaalla sijaitsevasta hotellista.
Tarvekartoitusta tehtäessä tärkeää on havaita ne seikat, missä yrityksellä (tässä tapauksessa hotellilla) on ongelmia. Näiden seikkojen havaitsemisen avulla on mahdollista miettiä, miten toimeksiantajan palvelu voisi auttaa heitä, tai miten palvelua pitäisi kehittää, jotta se olisi houkutteleva asiakkaalle. Nämä asiat saatiin haastatteluiden avulla selvästi kartoitettua.
Opinnäytetyön tutkimusosassa korostui selkeästi palvelun tarpeettomuus keskustan alueella sijaitsevissa hotelleissa. Paljon liikematkailijoita puoleensa vetävät hotellit ovat lähellä palveluita, mikä tekee vieraista erittäin itseohjautuvia. Lisäksi mainittiin lukuisat yhteistyökumppanit, jotka järjestävät hyvinvointipalveluita hotellivieraille. Nämä seikat tekevät toimeksiantajan palvelusta vähemmän puoleensavetävämmän hotellien näkökulmasta. Palvelun käyttöönottoa tukivat esimerkiksi yhteistyökumppanien rajalliset aukioloajat ja hyvinvointipalveluiden suuri kysyntä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, joka muodostui kolmen teeman ympärille. Nämä teemat olivat on-demand -palvelut, hyvinvointipalvelut ja rekrytoiminen. Haastatteluun osallistui neljä hotellinjohtajaa ja kaksi vuoropäällikköä viidestä Pirkanmaalla sijaitsevasta hotellista.
Tarvekartoitusta tehtäessä tärkeää on havaita ne seikat, missä yrityksellä (tässä tapauksessa hotellilla) on ongelmia. Näiden seikkojen havaitsemisen avulla on mahdollista miettiä, miten toimeksiantajan palvelu voisi auttaa heitä, tai miten palvelua pitäisi kehittää, jotta se olisi houkutteleva asiakkaalle. Nämä asiat saatiin haastatteluiden avulla selvästi kartoitettua.
Opinnäytetyön tutkimusosassa korostui selkeästi palvelun tarpeettomuus keskustan alueella sijaitsevissa hotelleissa. Paljon liikematkailijoita puoleensa vetävät hotellit ovat lähellä palveluita, mikä tekee vieraista erittäin itseohjautuvia. Lisäksi mainittiin lukuisat yhteistyökumppanit, jotka järjestävät hyvinvointipalveluita hotellivieraille. Nämä seikat tekevät toimeksiantajan palvelusta vähemmän puoleensavetävämmän hotellien näkökulmasta. Palvelun käyttöönottoa tukivat esimerkiksi yhteistyökumppanien rajalliset aukioloajat ja hyvinvointipalveluiden suuri kysyntä.