Evenemangsplanering : Skapandet av ett evenemang med nytänkande entreprenörer för generation Z
Werthmann, Ann-Charlotte (2018)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111917444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111917444
Tiivistelmä
För detta examensarbete är den teoretiska referensramen evenemangsplanering. Arbetet är ett handlingsbaserat examensarbete och som uppdragsgivare har Annette Ström som är verksamhetsledare på Luckan Raseborg i Karis fungerat.
Syftet med examensarbetet är att tillsammans med uppdragsgivaren planera, marknadsföra, utföra och utvärdera ett evenemang. Litteratur och internet har använts som källor för den teoretiska referensramen. Den praktiska delen av arbetet beskrivs efter varje motsvarande teoretisk del. Den teoretiska delen av arbetet behandlar evenemangsprocessen, allt från planering till utvärdering, samt grundläggande information om uppdragsgivaren och varje entreprenör.
Det praktiska resultatet av arbetet var ett föreläsningsevenemang med unga, nytänkande entreprenörer. Evenemanget arrangerades i Karis-Billnäs Gymnasium i Karis den 11.9.2018. Evenemanget utvärderades av deltagarna, föreläsarna, uppdragsgivaren och arrangören.
Arrangörens mål uppnåddes helhetsmässigt och utgående från utvärderingarna blev alla som på något sätt varit delaktiga i evenemanget nöjda. The theoretical reference of this Bachelor´s thesis is event planning. It is an action-based thesis and Annette Ström who is the executive manager for Luckan Raseborg is the client of the project.
The aim of this Bachelor´s thesis is to plan, market, perform and evaluate an event together with the client. Literature and Internet sources have been used for the theoretical part. The practical part of the thesis will be described after each theoretical chapter. The thesis deals with the event process, from planning to evaluation. Basic information about the client and the entrepreneurs will also be provided.
The practical result of the thesis is a lecture event by young entrepreneurs in the start-up business. The event will take place in Karis-Billnäs Gymnasium, an upper secondary school in the center of Karis, Raseborg on 11 September 2018. The event will be evaluated by the client, the entrepreneurs, the participants and by the organizer.
The organizer`s goal was for the most part achieved and after analyzing the evaluations, it seemed that the client, entrepreneurs and the audience were content with the outcome.
Syftet med examensarbetet är att tillsammans med uppdragsgivaren planera, marknadsföra, utföra och utvärdera ett evenemang. Litteratur och internet har använts som källor för den teoretiska referensramen. Den praktiska delen av arbetet beskrivs efter varje motsvarande teoretisk del. Den teoretiska delen av arbetet behandlar evenemangsprocessen, allt från planering till utvärdering, samt grundläggande information om uppdragsgivaren och varje entreprenör.
Det praktiska resultatet av arbetet var ett föreläsningsevenemang med unga, nytänkande entreprenörer. Evenemanget arrangerades i Karis-Billnäs Gymnasium i Karis den 11.9.2018. Evenemanget utvärderades av deltagarna, föreläsarna, uppdragsgivaren och arrangören.
Arrangörens mål uppnåddes helhetsmässigt och utgående från utvärderingarna blev alla som på något sätt varit delaktiga i evenemanget nöjda.
The aim of this Bachelor´s thesis is to plan, market, perform and evaluate an event together with the client. Literature and Internet sources have been used for the theoretical part. The practical part of the thesis will be described after each theoretical chapter. The thesis deals with the event process, from planning to evaluation. Basic information about the client and the entrepreneurs will also be provided.
The practical result of the thesis is a lecture event by young entrepreneurs in the start-up business. The event will take place in Karis-Billnäs Gymnasium, an upper secondary school in the center of Karis, Raseborg on 11 September 2018. The event will be evaluated by the client, the entrepreneurs, the participants and by the organizer.
The organizer`s goal was for the most part achieved and after analyzing the evaluations, it seemed that the client, entrepreneurs and the audience were content with the outcome.