Sosiaalisen median kehittämissuunnitelma Pirjon Pakarille
Surakka, Noora (2018)
Surakka, Noora
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112017560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112017560
Tiivistelmä
Sosiaalisen median merkitys perinteisiin medioihin verrattuna korostuu jatkuvasti ja se on lunastanut paikkansa päivittäisenä viestintävälineenä. Suurimman osan kuluttajista ollessa läsnä sosiaalisessa mediassa, myös yritysten tulisi olla helposti lähestyttävissä ja tavoitettavissa samoissa kanavissa. Sosiaalisessa mediassa yrityksen on helpompi kohdentaa viestinsä vain halutulle kohderyhmälle, joten se on perinteisiä medioita kustannustehokkaampaa. Sosiaalisten medioiden ero verrattuna perinteisiin medioihin, on se, että se perustuu vuorovaikutukseen ja näin ollen myös markkinointi sosiaalisessa mediassa on vuorovaikutuksellista perinteisten yksisuuntaisten myyntiviestien sijaan.
Opinnäytetyö on toiminallinen ja se on tehty toimeksiantona leipomoalan yritykselle, Pirjon Pakarille. Työn tavoitteena oli tuottaa sosiaalisen median kehittämissuunnitelma yrityksen käyttöön. Kehittämissuunnitelmassa on yhdistelty sekä sosiaalisen median strategialle, että sosiaalisen median suunnitelmalle tyypillisiä ominaispiirteitä. Siinä on asetettu strategisia suuntaviivoja sosiaalisen median käytölle, mutta analysoitu myös yrityksen sosiaalisen median nykytilaa, kilpailijoita sekä esitetty kehittämisehdotuksia sosiaalisen median käytön parantamiseksi. Kehittämissuunnitelmaan päädyttiin, koska yrityksellä ei entuudestaan ollut minkäänlaista sosiaalisen median tai markkinoinnin strategiaa. Suunnitelmallisuus on oleellinen osa onnistunutta sosiaalisen median käyttöä ja helpottaa toimintaa muun työn ohessa. Työn suunnittelu yhdessä toimeksiantajan kanssa alkoi kesäkuussa 2018. Produkti valmistui kesän aikana ja itse opinnäytetyötä tehtiin elokuusta marraskuuhun.
Työn teoriaosuudessa esitellään toimeksiantajayritys ja sen toimintaympäristöä sekä käsitellään sosiaalista mediaa yleisesti, sosiaalisen median tämän hetkisiä ja mahdollisesti tulevia trendejä ja sosiaalista mediaa osana yrityksen markkinointia. Empiirisessä osuudessa esitellään sosiaalisen median kehittämissuunnitelman vaiheita. Johtopäätöksiä ja parannusehdotuksia annetaan kanavoittain teorian perusteella. Valmis produkti on tämän opinnäytetyön liitteenä.
Opinnäytetyö on toiminallinen ja se on tehty toimeksiantona leipomoalan yritykselle, Pirjon Pakarille. Työn tavoitteena oli tuottaa sosiaalisen median kehittämissuunnitelma yrityksen käyttöön. Kehittämissuunnitelmassa on yhdistelty sekä sosiaalisen median strategialle, että sosiaalisen median suunnitelmalle tyypillisiä ominaispiirteitä. Siinä on asetettu strategisia suuntaviivoja sosiaalisen median käytölle, mutta analysoitu myös yrityksen sosiaalisen median nykytilaa, kilpailijoita sekä esitetty kehittämisehdotuksia sosiaalisen median käytön parantamiseksi. Kehittämissuunnitelmaan päädyttiin, koska yrityksellä ei entuudestaan ollut minkäänlaista sosiaalisen median tai markkinoinnin strategiaa. Suunnitelmallisuus on oleellinen osa onnistunutta sosiaalisen median käyttöä ja helpottaa toimintaa muun työn ohessa. Työn suunnittelu yhdessä toimeksiantajan kanssa alkoi kesäkuussa 2018. Produkti valmistui kesän aikana ja itse opinnäytetyötä tehtiin elokuusta marraskuuhun.
Työn teoriaosuudessa esitellään toimeksiantajayritys ja sen toimintaympäristöä sekä käsitellään sosiaalista mediaa yleisesti, sosiaalisen median tämän hetkisiä ja mahdollisesti tulevia trendejä ja sosiaalista mediaa osana yrityksen markkinointia. Empiirisessä osuudessa esitellään sosiaalisen median kehittämissuunnitelman vaiheita. Johtopäätöksiä ja parannusehdotuksia annetaan kanavoittain teorian perusteella. Valmis produkti on tämän opinnäytetyön liitteenä.