Yritys X:n perehdyttämisen kehittäminen
Kemmo, Heidi (2018)
Kemmo, Heidi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112017576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112017576
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee perehdyttämistä ja sen toteutumista sekä siihen vaikuttavia tekijöitä. Perehdyttämisen tavoite on saada uudesta työntekijästä mahdollisimman nopeasti tehokas ja sitoutunut työyhteisön jäsen. Onnistuneesti hoidettu perehdytys on eduksi koko organisaatiolle. Systemaattinen ja hyvin toteutettu perehdyttäminen parantaa muun muassa työntekijöiden motivaatiota, tuo kustannussäästöjä, parantaa yritysmielikuvaa ja vähentää riskitekijöitä työpaikalla.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia yritys X:n perehdyttämisen nykytilaa ja tehdä kehitysehdotuksia. Alatavoitteena on tutkia perehdytettävien työntekijöiden käsityksiä ja kokemuksia perehdyttämisestä ja toinen alatavoite on tutkia perehdyttäjien käsityksiä ja kokemuksia perehdyttämisestä. Tutkimuksella tavoitellaan tutkimuskohteen ja tutkimusongelman syvällisempää ymmärtämistä. Opinnäytetyössä keskitytään uusien työntekijöiden perehdyttämiseen. Työstä on rajattu pois perehdytysmateriaalin laatiminen.
Teoreettinen viitekehys muodostaa pohjan empiiriselle tutkimukselle. Viitekehyksessä käsitellään muun muassa perehdytyksen merkitystä ja hyötyjä, perehdytysprosessia, sosiaalistumista työyhteisöön, aikuisen oppimista, perehdytysmateriaaleja, vastuuta perehdyttämisestä ja työnopastusta. Tietoperustan jälkeen kuvaillaan hyödynnetyt tutkimusmenetelmät. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella. Aineiston keräämisessä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua ja aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Haastatteluja toteutettiin yhteensä kahdeksan, neljä perehdytettäville ja neljä perehdyttäjille. Opinnäytetyön tuloksissa kuvataan sekä perehdytettävien että perehdyttäjien käsityksiä perehdyttämisestä.
Lopuksi käsitellään opinnäytetyön tärkeimpiä tuloksia, tehdään kehitysehdotuksia ja pohditaan tutkimuksen luotettavuutta. Myönteinen ilmapiiri ja luottamus työntekijöiden välillä nousivat esiin aineistosta. Positiivisen palautteen saaminen koettiin tärkeänä ja kehittävänä asiana, jota voisi jatkossa antaa työntekijöille entistä säännöllisemmin. Kehittämisen kohteiksi muodostuivat perehdyttämisprosessin ja sen sisällön selkiyttäminen, tiedottamisen kehittäminen sekä perehdyttämisen lisääminen, yksilöiminen sekä oppimisen seuranta ja varmistaminen.
Opinnäytetyö valmistui suunnitellussa aikataulussa. Opinnäytetyöprosessi aloitettiin huhtikuussa 2018 ja se päättyi marraskuussa 2018.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia yritys X:n perehdyttämisen nykytilaa ja tehdä kehitysehdotuksia. Alatavoitteena on tutkia perehdytettävien työntekijöiden käsityksiä ja kokemuksia perehdyttämisestä ja toinen alatavoite on tutkia perehdyttäjien käsityksiä ja kokemuksia perehdyttämisestä. Tutkimuksella tavoitellaan tutkimuskohteen ja tutkimusongelman syvällisempää ymmärtämistä. Opinnäytetyössä keskitytään uusien työntekijöiden perehdyttämiseen. Työstä on rajattu pois perehdytysmateriaalin laatiminen.
Teoreettinen viitekehys muodostaa pohjan empiiriselle tutkimukselle. Viitekehyksessä käsitellään muun muassa perehdytyksen merkitystä ja hyötyjä, perehdytysprosessia, sosiaalistumista työyhteisöön, aikuisen oppimista, perehdytysmateriaaleja, vastuuta perehdyttämisestä ja työnopastusta. Tietoperustan jälkeen kuvaillaan hyödynnetyt tutkimusmenetelmät. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella. Aineiston keräämisessä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua ja aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Haastatteluja toteutettiin yhteensä kahdeksan, neljä perehdytettäville ja neljä perehdyttäjille. Opinnäytetyön tuloksissa kuvataan sekä perehdytettävien että perehdyttäjien käsityksiä perehdyttämisestä.
Lopuksi käsitellään opinnäytetyön tärkeimpiä tuloksia, tehdään kehitysehdotuksia ja pohditaan tutkimuksen luotettavuutta. Myönteinen ilmapiiri ja luottamus työntekijöiden välillä nousivat esiin aineistosta. Positiivisen palautteen saaminen koettiin tärkeänä ja kehittävänä asiana, jota voisi jatkossa antaa työntekijöille entistä säännöllisemmin. Kehittämisen kohteiksi muodostuivat perehdyttämisprosessin ja sen sisällön selkiyttäminen, tiedottamisen kehittäminen sekä perehdyttämisen lisääminen, yksilöiminen sekä oppimisen seuranta ja varmistaminen.
Opinnäytetyö valmistui suunnitellussa aikataulussa. Opinnäytetyöprosessi aloitettiin huhtikuussa 2018 ja se päättyi marraskuussa 2018.