MAISEMAREITISTÄ VIHREÄKSI BRÄNDIKSI : Vihreän Väylän markkinointisuunnitelma
Janhonen, Paula (2010)
Janhonen, Paula
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052410293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052410293
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen kehitystutkimus, joka käsittelee Vihreä Väylä -maisemareittikonseptin brändinrakentamista ja markkinointisuunnitelmaa. Työn tilaajana on Äänekosken ja Konneveden kehittämisyhtiö Ääneseudun Kehitys Oy.
Työn lähtökohtana ja teoriaperustana toimi brändin rakentaminen sekä markkinointisuunnitelman tekeminen. Kvantitatiivista tutkimusta käytettiin pyrittäessä selvittämään brändin rakentamisen perustaa, brändiattribuutteja, asiakaskunnan segmentoimista ja Vihreälle Väylälle tehokkaimpia markkinointikanavia. Tutkimusaineisto kerättiin vuoden 2009 aikana yhteistyötahojen kanssa järjestetyistä työpajailloista ja hankkeesta tuotetuista esiselvityksistä ja asiakirjoista. Työpajailloista syntyi ideoita, joita jalostamalla valittiin markkinointikanavat sekä suunniteltiin aikataulu ja toteutus Vihreän Väylän markkinoinnille.
Tutkimuksen tuloksena syntyi markkinointiviestintäsuunnitelma Vihreälle Väylälle vuosille 2010–2013. Opinnäytetyön edetessä uuden brändin rakentaminen ja sen vahvistaminen kulkivat käsi kädessä markkinointisuunnitelman kanssa. Tulosten mukaan voitiin todeta, että Vihreälle Väylälle toimivimpia markkinointikanavia ovat printtimainonta sanoma- ja aikakauslehdissä, televisiomainonta, esitteiden painattaminen, messuille osallistuminen ja voimakas sosiaalisten medioiden käyttö. Segmentoinnin perusteella Vihreälle Väylälle tärkeimmiksi asiakassegmenteiksi luettiin matkailijat, moottoripyöräilijät ja karavaanarit. Tämä segmentointi jätti vielä tilaa jatkotutkimuksille, sillä työn laajuutta rajaamalla mahdollisia asiakasryhmiä oli jätettävä pois. Markkinointisuunnitelma suunniteltiin alkavaksi toden teolla vasta vuonna 2011, koska vuosi 2010 jätettiin rahoituksen etsimistä ja markkinointimateriaalin keräämistä varten.
Työn lähtökohtana ja teoriaperustana toimi brändin rakentaminen sekä markkinointisuunnitelman tekeminen. Kvantitatiivista tutkimusta käytettiin pyrittäessä selvittämään brändin rakentamisen perustaa, brändiattribuutteja, asiakaskunnan segmentoimista ja Vihreälle Väylälle tehokkaimpia markkinointikanavia. Tutkimusaineisto kerättiin vuoden 2009 aikana yhteistyötahojen kanssa järjestetyistä työpajailloista ja hankkeesta tuotetuista esiselvityksistä ja asiakirjoista. Työpajailloista syntyi ideoita, joita jalostamalla valittiin markkinointikanavat sekä suunniteltiin aikataulu ja toteutus Vihreän Väylän markkinoinnille.
Tutkimuksen tuloksena syntyi markkinointiviestintäsuunnitelma Vihreälle Väylälle vuosille 2010–2013. Opinnäytetyön edetessä uuden brändin rakentaminen ja sen vahvistaminen kulkivat käsi kädessä markkinointisuunnitelman kanssa. Tulosten mukaan voitiin todeta, että Vihreälle Väylälle toimivimpia markkinointikanavia ovat printtimainonta sanoma- ja aikakauslehdissä, televisiomainonta, esitteiden painattaminen, messuille osallistuminen ja voimakas sosiaalisten medioiden käyttö. Segmentoinnin perusteella Vihreälle Väylälle tärkeimmiksi asiakassegmenteiksi luettiin matkailijat, moottoripyöräilijät ja karavaanarit. Tämä segmentointi jätti vielä tilaa jatkotutkimuksille, sillä työn laajuutta rajaamalla mahdollisia asiakasryhmiä oli jätettävä pois. Markkinointisuunnitelma suunniteltiin alkavaksi toden teolla vasta vuonna 2011, koska vuosi 2010 jätettiin rahoituksen etsimistä ja markkinointimateriaalin keräämistä varten.