Alle kouluikäisen lapsen ylipainon puheeksiotto
Talka, Iina; Dillström, Hannaleena (2018)
Talka, Iina
Dillström, Hannaleena
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111317104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111317104
Tiivistelmä
Lasten ylipainon esiintyvyys on viime vuosina kasvanut huolestuttavalle tasolle ympäri maailman ja tämä kehitys näkyy myös Suomessa. Lasten ylipainoon tulisi puuttua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, sillä lapsuusiän ylipaino ennakoi usein ylipainoa myös aikuisuudessa, sekä lisää riskiä sairastua erilaisiin sydän- ja verisuonisairauksiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota yhteen uusinta näyttöön perustuvaa tietoa siitä, miten terveydenhuollon ammattihenkilö voi ottaa alle kouluikäisen lapsen ylipainon puheeksi lapsen vanhempien kanssa. Tavoitteena oli tuoda ammattihenkilöiden apuvälineeksi tiivistettyä tutkimustietoa keinoista ja lähestymistavoista, joita puheeksiottamisen tukena voidaan käyttää.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa haettiin Cinahl, Pubmed ja Medic tietokannoista sekä manuaalisella haulla. Mukaan valikoitui 5 tutkimus- ja katsausartikkelia, jotka vastasivat tutkimuskysymykseen. Aineiston analyysi toteutettiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyön mukaan keskeisimpiä keinoja alle kouluikäisen lapsen ylipainon puheeksiottoon ovat näyttöön perustuvan tiedon tarjoaminen, vuorovaikutustaitojen hyödyntäminen, perhekeskeinen lähestyminen sekä motivoivan haastattelun käyttö.
Terveydenhuollon ammattihenkilön tulisi tunnistaa lapsen ylipaino varhain ja ottaa huoli puheeksi matalla kynnyksellä. Ylipainon puheeksiotto koetaan kuitenkin usein hankalana toteuttaa. Esille nousseita keskeisimpiä keinoja huomioimalla voidaan luoda mahdollisuus hyvälle kohtaamistilanteelle perheen kanssa. Aiheesta on kuitenkin syytä tehdä lisää tutkimusta, sillä ajankohtaisuudestaan huolimatta sitä on tutkittu viime vuosina vain vähän.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota yhteen uusinta näyttöön perustuvaa tietoa siitä, miten terveydenhuollon ammattihenkilö voi ottaa alle kouluikäisen lapsen ylipainon puheeksi lapsen vanhempien kanssa. Tavoitteena oli tuoda ammattihenkilöiden apuvälineeksi tiivistettyä tutkimustietoa keinoista ja lähestymistavoista, joita puheeksiottamisen tukena voidaan käyttää.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa haettiin Cinahl, Pubmed ja Medic tietokannoista sekä manuaalisella haulla. Mukaan valikoitui 5 tutkimus- ja katsausartikkelia, jotka vastasivat tutkimuskysymykseen. Aineiston analyysi toteutettiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyön mukaan keskeisimpiä keinoja alle kouluikäisen lapsen ylipainon puheeksiottoon ovat näyttöön perustuvan tiedon tarjoaminen, vuorovaikutustaitojen hyödyntäminen, perhekeskeinen lähestyminen sekä motivoivan haastattelun käyttö.
Terveydenhuollon ammattihenkilön tulisi tunnistaa lapsen ylipaino varhain ja ottaa huoli puheeksi matalla kynnyksellä. Ylipainon puheeksiotto koetaan kuitenkin usein hankalana toteuttaa. Esille nousseita keskeisimpiä keinoja huomioimalla voidaan luoda mahdollisuus hyvälle kohtaamistilanteelle perheen kanssa. Aiheesta on kuitenkin syytä tehdä lisää tutkimusta, sillä ajankohtaisuudestaan huolimatta sitä on tutkittu viime vuosina vain vähän.