Grafiikan käyttö innostavan sisäisen viestinnän tukena : case: uuden nitrolaisen käsikirja
Kallio, Minna (2018)
Kallio, Minna
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117731
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiannon tavoitteena on toteuttaa markkinointitoimisto Nitrolle uuden työntekijän perehdyttämisohjelman ensimmäisessä vaiheessa käytettävä opas. Oppaan avulla kerrotaan uudelle työntekijälle perusteet Nitrosta yrityksenä esittelemällä Nitron historiaa, arvoja ja toimintatapoja. Oppaan ensisijainen tarkoitus ei ole kuitenkaan pelkästään tiedottaa vaan nostattaa intoa uuden työpaikan saamisesta. Oppaan tulisi saada uusi työntekijä viritettyä innokkaaseen ja iloiseen tilaan ennen varsinaisten töiden alkua.
Toimeksiannon toteuttamisen pohjana on tutkittu sisäisen viestinnän tärkeyttä kirja- ja verkkolähteiden avulla sekä sitä, miten viestintää voi visuaalisten elementtien avulla tehostaa. Sisäiseen viestintään panostaminen on tärkeää työhyvinvoinnin kannalta. Sisäistä viestintää voi tehostaa visuaalisten elementtien avulla helpottamalla ja nopeuttamalla viestin sisäistämistä. Graafinen suunnittelu sisäisen viestinnän tukena auttaa vaikuttamaan myös vastaanottajan tunteisiin.
Toimeksiannon tavoitteen saavuttamiseksi on perehdytty toimeksiantajan näkemyksiin haastatteluiden ja keskustelujen avulla sekä tutkittu yrityksen omaa brändimateriaalia.
Uuden työntekijän opasta kuvittaessa on päädytty käyttämään graafisen suunnittelun line art -suuntausta, jossa kuva muodostuu selkeästi erottuvista viivoista eikä sisällä varjoja tai liukuvärejä. Tyylisuuntaa on tutkittu verkkolähteiden antaman inspiraation kautta. Kuvitukseen liittyvissä kysymyksissä on haastateltu kokenutta kuvittajaa.
Opinnäytetyön valmistuessa on tultu johtopäätökseen, että toimeksiannon mukaisella oppaalla voi vaikuttaa uuden työsuhteen alkuun positiivisesti työntekijän innostusta kasvattamalla. Valmista painotuotetta päästiin testaamaan uudella työntekijällä, jonka haastattelun perusteella voidaan tulla siihen johtopäätökseen, että toimeksiannon tavoitteet toteutuivat.
Toimeksiannon toteuttamisen pohjana on tutkittu sisäisen viestinnän tärkeyttä kirja- ja verkkolähteiden avulla sekä sitä, miten viestintää voi visuaalisten elementtien avulla tehostaa. Sisäiseen viestintään panostaminen on tärkeää työhyvinvoinnin kannalta. Sisäistä viestintää voi tehostaa visuaalisten elementtien avulla helpottamalla ja nopeuttamalla viestin sisäistämistä. Graafinen suunnittelu sisäisen viestinnän tukena auttaa vaikuttamaan myös vastaanottajan tunteisiin.
Toimeksiannon tavoitteen saavuttamiseksi on perehdytty toimeksiantajan näkemyksiin haastatteluiden ja keskustelujen avulla sekä tutkittu yrityksen omaa brändimateriaalia.
Uuden työntekijän opasta kuvittaessa on päädytty käyttämään graafisen suunnittelun line art -suuntausta, jossa kuva muodostuu selkeästi erottuvista viivoista eikä sisällä varjoja tai liukuvärejä. Tyylisuuntaa on tutkittu verkkolähteiden antaman inspiraation kautta. Kuvitukseen liittyvissä kysymyksissä on haastateltu kokenutta kuvittajaa.
Opinnäytetyön valmistuessa on tultu johtopäätökseen, että toimeksiannon mukaisella oppaalla voi vaikuttaa uuden työsuhteen alkuun positiivisesti työntekijän innostusta kasvattamalla. Valmista painotuotetta päästiin testaamaan uudella työntekijällä, jonka haastattelun perusteella voidaan tulla siihen johtopäätökseen, että toimeksiannon tavoitteet toteutuivat.