Facebook-kampanjan suunnittelu ja toteutus Salon Charmelle
Lehtikangas, Tanja (2018)
Lehtikangas, Tanja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117743
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117743
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin Loviisassa sijaitsevalle kauneushoitola Salon Charmelle Facebook-kampanja. Työ oli toiminnallinen projekti, jossa tavoitteena oli kehittää yrityksen markkinointia, lisätä näkyvyyttä sekä saada uusia asiakkaita. Teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestinnän teoriaa, johon kuuluvat markkinointiviestintä käsitteenä, markkinointiviestinnän muodot, sosiaalinen media markkinoinnissa, Facebookin käyttö markkinoinnissa sekä SOSTAC-malli.
Työ toteutettiin SOSTAC-mallin mukaan. Facebook-kampanja suunnittelussa sovellettiin SOSTAC-mallin eri osa-alueita. Ensimmäiseksi käydään läpi yrityksen nykytilannetta eli missä yritys on tällä hetkellä. Kampanjan apuna käytettiin Facebookin yrityksille tarkoitettua mainosalustaa. Facebook-kampanjaa aloitettiin suunnittelemaan syyskuussa 2018. Suunnitteluvaiheessa kampanjalle asetettiin kolme tavoitetta, joita olivat uusien asiakkaiden saanti, yrityksen näkyvyyden lisääminen ja viimeinen tavoite liittyi kampanjalla tavoitettujen ihmisten lukumäärään. Suunnittelu oltiin saatu päätökseen lokakuun alussa ja kampanjan ajankohta selvisi. Tavoitteiden saavuttamisen tueksi kampanjalle päätettiin kohderyhmä sekä budjetti.
Kampanjan toimenpiteitä aloitettiin toteuttamaan viikolla 42 eli 15.10.2018, jolloin viikon mittainen kampanja alkoi. Kampanjassa päädyttiin arpomaan 150 euron arvoinen lahjakortti yrityksen liikkeeseen. Lahjakortin arvontaan osallistuttiin tykkäämällä ja kommentoimalla julkaisua. Seurannan osalta Facebook-kampanjan tuloksia kerättiin jokainen päivä samaan aikaan. Tuloksissa käsiteltiin kattavuutta eli tavoitettujen ihmisten määrää sekä tykkäyksien, kommenttien ja klikkausten määrää. Facebook-kampanja saavutti tavoitteet kommenttien ja tykkäysten määrän osalta. Muita tavoitteiden tuloksia ei vielä tässä vaiheessa saatu kerättyä. Yritys seuraa näitä itsenäisesti ainakin vuoden loppuun asti.
Kehitysehdotuksina yritykselle olivat markkinoinnin lisäys eri kanavissa. Yritys käyttää vain sosiaalista mediaa markkinoinnissa, joten näiden rinnalle voitaisiin lisätä mm. hakukonemarkkinointi, joka parantaa yrityksen sivujen näkyvyyttä. Myös Facebook-sivujen aktiivinen päivittäminen sekä maksullisen mainonnan käyttäminen lisäävät yrityksen näkyvyyttä sekä sen avulla tavoitetaan uusia asiakkaita.
Työ toteutettiin SOSTAC-mallin mukaan. Facebook-kampanja suunnittelussa sovellettiin SOSTAC-mallin eri osa-alueita. Ensimmäiseksi käydään läpi yrityksen nykytilannetta eli missä yritys on tällä hetkellä. Kampanjan apuna käytettiin Facebookin yrityksille tarkoitettua mainosalustaa. Facebook-kampanjaa aloitettiin suunnittelemaan syyskuussa 2018. Suunnitteluvaiheessa kampanjalle asetettiin kolme tavoitetta, joita olivat uusien asiakkaiden saanti, yrityksen näkyvyyden lisääminen ja viimeinen tavoite liittyi kampanjalla tavoitettujen ihmisten lukumäärään. Suunnittelu oltiin saatu päätökseen lokakuun alussa ja kampanjan ajankohta selvisi. Tavoitteiden saavuttamisen tueksi kampanjalle päätettiin kohderyhmä sekä budjetti.
Kampanjan toimenpiteitä aloitettiin toteuttamaan viikolla 42 eli 15.10.2018, jolloin viikon mittainen kampanja alkoi. Kampanjassa päädyttiin arpomaan 150 euron arvoinen lahjakortti yrityksen liikkeeseen. Lahjakortin arvontaan osallistuttiin tykkäämällä ja kommentoimalla julkaisua. Seurannan osalta Facebook-kampanjan tuloksia kerättiin jokainen päivä samaan aikaan. Tuloksissa käsiteltiin kattavuutta eli tavoitettujen ihmisten määrää sekä tykkäyksien, kommenttien ja klikkausten määrää. Facebook-kampanja saavutti tavoitteet kommenttien ja tykkäysten määrän osalta. Muita tavoitteiden tuloksia ei vielä tässä vaiheessa saatu kerättyä. Yritys seuraa näitä itsenäisesti ainakin vuoden loppuun asti.
Kehitysehdotuksina yritykselle olivat markkinoinnin lisäys eri kanavissa. Yritys käyttää vain sosiaalista mediaa markkinoinnissa, joten näiden rinnalle voitaisiin lisätä mm. hakukonemarkkinointi, joka parantaa yrityksen sivujen näkyvyyttä. Myös Facebook-sivujen aktiivinen päivittäminen sekä maksullisen mainonnan käyttäminen lisäävät yrityksen näkyvyyttä sekä sen avulla tavoitetaan uusia asiakkaita.