Potilaiden kokemuksia Matalan kynnyksen palvelupisteestä Kotkassa
Lavonen, Emma; Junnola, Ville (2018)
Lavonen, Emma
Junnola, Ville
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117719
Tiivistelmä
Mielenterveys- ja päihdeongelmilla on merkittäviä vaikutuksia kansanterveyteen ja -talouteen. Mielenterveys- ja päihdeongelmat rajoittavat ihmisen toimintakykyä, elämänlaatua ja terveyttä. Mielenterveys- ja päihdepalveluiden tarkoituksena on ehkäistä ja hoitaa mielenterveys- ja päihdeongelmia. Avopalvelut ja perussairaanhoito ovat mielenterveyspotilaiden ja päihdeongelmaisten hoidossa ensisijaisia, mutta kunta järjestää myös erikoissairaanhoidon palveluita ja laitoshoitoa.
Matalan kynnyksen palvelupiste on Kotkassa keväällä 2017 aloitettu palvelu täysi-ikäisille kotkalaisille, ja se kuuluu Kotkan kaupungin mielenterveys- ja päihdepalvelualueen palveluihin. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää potilaiden kokemuksia Matalan kynnyksen palvelupisteen toiminnasta Kotkassa. Tavoitteena oli hyödyntää tutkimuksen tuloksia Matalan kynnyksen palvelupisteen toiminnan kehittämisessä. Tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisena potilaat kokivat ohjauksen ja palvelun saatavuuden ja minkälaista potilaiden kohtelu oli Matalan kynnyksen palvelupisteessä. Tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena potilastyytyväisyyskyselynä.
Tutkimus toteutettiin tammi-maaliskuun 2018 välisenä aikana Matalan kynnyksen palvelupisteessä Kotkansaaren terveysasemalla. Tutkimukseen vastanneita oli yhteensä 19. Tutkimuksen mukaan potilaat olivat erityisen tyytyväisiä saamaansa ohjaukseen. Suurin osa vastanneista koki palvelun hyödylliseksi ja henkilökunnan tarjoama tuen määrä ja ohjeistus koettiin riittäväksi. Tämän tutkimuksen mukaan vastaajat olivat vähiten tyytyväisiä palvelun saatavuuteen. Lähes kaikkien mielestä aika vastaanotolla oli riittävä, mutta muutaman vastaajan mielestä odotusaika vastaanotolle oli liian pitkä. Kaikkien vastaajien mielestä henkilökunta oli ystävällistä ja kiinnostunutta potilaiden tilanteesta. Suurimmalle osalle vastaajista oli jäänyt tunne, että heistä välitettiin kokonaisvaltaisesti ja vastaanottotilanne koettiin kiireettömäksi. Jatkotutkimukseksi ehdotetaan vastaavan tutkimuksen toteuttamista kaikissa Kotkan kaupungin Matalan kynnyksen palvelupisteen toimipisteissä.
Matalan kynnyksen palvelupiste on Kotkassa keväällä 2017 aloitettu palvelu täysi-ikäisille kotkalaisille, ja se kuuluu Kotkan kaupungin mielenterveys- ja päihdepalvelualueen palveluihin. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää potilaiden kokemuksia Matalan kynnyksen palvelupisteen toiminnasta Kotkassa. Tavoitteena oli hyödyntää tutkimuksen tuloksia Matalan kynnyksen palvelupisteen toiminnan kehittämisessä. Tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisena potilaat kokivat ohjauksen ja palvelun saatavuuden ja minkälaista potilaiden kohtelu oli Matalan kynnyksen palvelupisteessä. Tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena potilastyytyväisyyskyselynä.
Tutkimus toteutettiin tammi-maaliskuun 2018 välisenä aikana Matalan kynnyksen palvelupisteessä Kotkansaaren terveysasemalla. Tutkimukseen vastanneita oli yhteensä 19. Tutkimuksen mukaan potilaat olivat erityisen tyytyväisiä saamaansa ohjaukseen. Suurin osa vastanneista koki palvelun hyödylliseksi ja henkilökunnan tarjoama tuen määrä ja ohjeistus koettiin riittäväksi. Tämän tutkimuksen mukaan vastaajat olivat vähiten tyytyväisiä palvelun saatavuuteen. Lähes kaikkien mielestä aika vastaanotolla oli riittävä, mutta muutaman vastaajan mielestä odotusaika vastaanotolle oli liian pitkä. Kaikkien vastaajien mielestä henkilökunta oli ystävällistä ja kiinnostunutta potilaiden tilanteesta. Suurimmalle osalle vastaajista oli jäänyt tunne, että heistä välitettiin kokonaisvaltaisesti ja vastaanottotilanne koettiin kiireettömäksi. Jatkotutkimukseksi ehdotetaan vastaavan tutkimuksen toteuttamista kaikissa Kotkan kaupungin Matalan kynnyksen palvelupisteen toimipisteissä.