Social selling ja henkilöbrändin luominen - opas sosiaalisen myynnin aloittamiseksi
Nousiainen, Noora (2018)
Nousiainen, Noora
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117748
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117748
Tiivistelmä
Työ on toteutettu toimeksiantona Routa Markkinointi Oy:lle. Työn tavoitteena on tehdä opaskirja sosiaalisesta myynnistä avuksi b2b-myyntiin. Opaskirjan tarkoitus on tukea myyntiprosessia niin, että myyjä osaa toiminnallaan vastata asiakkaiden muuttuneeseen ostoprosessiin. Oppaassa neuvotaan, kuinka lähdetään rakentamaa omaa sosiaalisen myynnin osaamista ja omaa henkilöbrändiä, joka on vahva osa sosiaalista myyntiä.
Tässä opinnäytetyössä ei käsitellä esimerkiksi sosiaalisen myynnin onnistumisprosenttia tai syvennytä sosiaalisen myynnin erilaisten työkalujen käyttöön, sillä tarkoituksena on ensin ymmärtää mistä osa-alueista sosiaalinen myynti koostuu. Opinnäyteyön ideana on avata lukijalleen mitä on sosiaalisen myynti ja kuinka sitä voidaan toteuttaa. Työn idea lähti tekijän kiinnostuksesta digitalisaation tuomiin muutoksiin asiakkaiden ostokäyttäytymisessä. Digitalisaatio on tuonut uusia ulottuvuuksia myös myyntiin ja myyjien pitää reagoida näihin muutoksiin.
Sosiaalisella myynnin oppaalla halutaan auttaa myyjää löytämään asiakkaita verkosta, jossa he etsivät tietoa tehdessään ostopäätöksiä. Myyjä käyttää mahdollisuuksien mukaan oikeita sosiaalisen median kanavia sitouttaessaan asiakasta paremmin yritykseensä tai myytävään palveluunsa, luomalla sisältöjä ja olemalla läsnä verkossa asiantuntijan roolissa. Henkilöbrändin luominen on vahva osa onnistunutta sosiaalista myyntiä. Henkilöbrändin kautta toimiminen edesauttaa uusien asiakkaiden saamista sekä uusia liidejä. Näin tapahtuu luonnollisesti ihmisten luottaessa myyjän asiantuntijuuteen. Sosiaalisessa myynnissä yhtenä päätarkoituksena on auttaa asiakasta sosiaalisen median kanavissa ja näin voittaa hänen luottamuksensa, jolloin voidaan vaivattomammin rakentaa pysyviä asiakassuhteita. Tämän kautta voidaan saada liiketoimintaetua myyntivoittojen kautta.
Työ toteutettiin kevät- ja syyslukukauden 2018 aikana
Tässä opinnäytetyössä ei käsitellä esimerkiksi sosiaalisen myynnin onnistumisprosenttia tai syvennytä sosiaalisen myynnin erilaisten työkalujen käyttöön, sillä tarkoituksena on ensin ymmärtää mistä osa-alueista sosiaalinen myynti koostuu. Opinnäyteyön ideana on avata lukijalleen mitä on sosiaalisen myynti ja kuinka sitä voidaan toteuttaa. Työn idea lähti tekijän kiinnostuksesta digitalisaation tuomiin muutoksiin asiakkaiden ostokäyttäytymisessä. Digitalisaatio on tuonut uusia ulottuvuuksia myös myyntiin ja myyjien pitää reagoida näihin muutoksiin.
Sosiaalisella myynnin oppaalla halutaan auttaa myyjää löytämään asiakkaita verkosta, jossa he etsivät tietoa tehdessään ostopäätöksiä. Myyjä käyttää mahdollisuuksien mukaan oikeita sosiaalisen median kanavia sitouttaessaan asiakasta paremmin yritykseensä tai myytävään palveluunsa, luomalla sisältöjä ja olemalla läsnä verkossa asiantuntijan roolissa. Henkilöbrändin luominen on vahva osa onnistunutta sosiaalista myyntiä. Henkilöbrändin kautta toimiminen edesauttaa uusien asiakkaiden saamista sekä uusia liidejä. Näin tapahtuu luonnollisesti ihmisten luottaessa myyjän asiantuntijuuteen. Sosiaalisessa myynnissä yhtenä päätarkoituksena on auttaa asiakasta sosiaalisen median kanavissa ja näin voittaa hänen luottamuksensa, jolloin voidaan vaivattomammin rakentaa pysyviä asiakassuhteita. Tämän kautta voidaan saada liiketoimintaetua myyntivoittojen kautta.
Työ toteutettiin kevät- ja syyslukukauden 2018 aikana