Planning a Marketing Project : A case-study of planning a theme week in Aito Säästöpankki Hämeenkyrö Kyröskoski
Rastas, Hanna (2018)
Rastas, Hanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217777
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217777
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Aito Säästöpankki Hämeenkyrö Kyröskosken konttorille. Opinnäytetyön aihe oli suunnitella markkinointiprojekti ja tapaustutkimuksena käytettiin Aito Säästöpankin Hämeenkyrö Kyröskosken konttorin Säästäväisyysviikkoa. Opinnäytetyön kirjoittajan tavoite oli tarjota pankille helposti toteutettavissa oleva teemaviikko nimeltään Säästäväisyysviikko. Tutkimuskysymyksenä oli: ”Kuinka Aito Säästöpankki Hämeenkyrö Kyröskoski voisi lisätä säästäväisyyden tietoisuutta?”.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostui tapahtumamarkkinoinnista, projektin johtamisesta, kuten myös hallinnasta ja suunnittelemisesta. Opinnäytetyön laatija tutki myös tapahtumamarkkinoinnin historiaa ja kehitystä, sekä erilaisia artikkeleita aiheesta. Tutkimusosio sisälsi haastattelun sekä Säästöpankin vuosittain julkaiseman Säästämisbarometrin vuodelta 2017. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Aito Säästöpankin nykyinen tapa toteuttaa Säästämisviikko. Säästämisbarometrin tavoite oli huomata motiivit nuorten säästämiseen ja säästämistapoihin. Tutkimuksen analysointi toteutettiin kappaleessa viisi ja siitä ilmeni muutamia kehityskohtia.
Aito Säästöpankilla on jo ennestään toimiva tapa Säästäväisyysviikon toteuttamiseen, mutta pankki voisi ottaa työntekijät paremmin suunnitteluun mukaan ja tarjota enemmän markkinointikoulutusta. Tämän lisäksi pankki voisi käyttää projektisuunnitteluun tarkoitettuja välineitä enemmän. Lopuksi Säästäväisyysviikkoa voisi uudistaa ja kehittää siten, että pankki tarjoaisi peruskoululaisille ja nuorille aikuisille pankkikursseja. Pankki voisi tarjota vanhemmalle väestölle mm. verkkopankin käyttötukea. Tästä huokuisi Aito Säästöpankin halu ottaa sosiaalista vastuuta yhteisöstä ja tämä kohentaisi Aito Säästöpankin imagoa.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostui tapahtumamarkkinoinnista, projektin johtamisesta, kuten myös hallinnasta ja suunnittelemisesta. Opinnäytetyön laatija tutki myös tapahtumamarkkinoinnin historiaa ja kehitystä, sekä erilaisia artikkeleita aiheesta. Tutkimusosio sisälsi haastattelun sekä Säästöpankin vuosittain julkaiseman Säästämisbarometrin vuodelta 2017. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Aito Säästöpankin nykyinen tapa toteuttaa Säästämisviikko. Säästämisbarometrin tavoite oli huomata motiivit nuorten säästämiseen ja säästämistapoihin. Tutkimuksen analysointi toteutettiin kappaleessa viisi ja siitä ilmeni muutamia kehityskohtia.
Aito Säästöpankilla on jo ennestään toimiva tapa Säästäväisyysviikon toteuttamiseen, mutta pankki voisi ottaa työntekijät paremmin suunnitteluun mukaan ja tarjota enemmän markkinointikoulutusta. Tämän lisäksi pankki voisi käyttää projektisuunnitteluun tarkoitettuja välineitä enemmän. Lopuksi Säästäväisyysviikkoa voisi uudistaa ja kehittää siten, että pankki tarjoaisi peruskoululaisille ja nuorille aikuisille pankkikursseja. Pankki voisi tarjota vanhemmalle väestölle mm. verkkopankin käyttötukea. Tästä huokuisi Aito Säästöpankin halu ottaa sosiaalista vastuuta yhteisöstä ja tämä kohentaisi Aito Säästöpankin imagoa.