Esimiehen työhyvinvointi puhtausalalla
Kouri, Mandi; Mäkelä, Marianna (2018)
Kouri, Mandi
Mäkelä, Marianna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117686
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheen valinta pohjautui tekijöiden kiinnostukseen esimiestyötä kohtaan. Työ tehtiin toimeksiantona Tampereen seudun puhtausalan yritykselle X. Tarkoituksena oli selvittää yrityksessä esimies- ja ohjaajatehtävissä toimivien työhyvinvoinnin ja jaksamisen taso sekä tuoda esille mahdolliset kehittämiskohteet. Työ koostuu teoriapohjasta sekä tutkimuksesta ja sen tuloksista. Teoriaosuudessa käsitellään johtajuutta, puhtausalaa sekä työhyvinvointia. Tutkimus toteutettiin anonyymisti kvalitatiivisten haastatteluiden kautta lokakuussa 2018. Tutkimukseen osallistui seitsemän henkilöä, joista kolme toimi palveluesimiehenä ja neljä palveluohjaajana.
Haastattelukysymysten kautta pyrittiin saamaan selville vastauksia neljään eri osa-alueeseen, joista lopulliset johtopäätökset kehitettiin. Nämä osa-alueet olivat töissä viihtyvyys, henkisen jaksamisen tila, työpaikan konkreettiset toimenpiteet työhyvinvoinnin ylläpitämiseksi sekä ongelmakohdat, joissa stressiä syntyy. Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa väliportaan esimiehistä koki viihtyvänsä töissään ja etenkin työilmapiiri koettiin hyväksi. Rajallisen työajan ja suuren työkuormituksen vuoksi he kuitenkin kokivat laiminlyöneensä osaa työtehtävistään. Tämän vuoksi työn laatu ei ole viime aikoina ollut parasta mahdollista. Esimerkiksi siivouskohteiden laatukierrokset ja uusien työntekijöiden perehdytykseen panostaminen ovat jääneet vähemmälle. Tästä huolimatta moni koki yrityksen olevan yksi alan parhaista työnantajista ja näki tulevaisuutensa kyseisessä yrityksessä.
Keskeisimpinä kehitysehdotuksina ovat keskittyminen jo olemassa oleviin asiakassuhteisiin uusien hankkimisen sijasta, avoimeen keskusteluun panostaminen työntekijöiden ja johdon kesken sekä yrityksen johtamiskulttuurin kehittäminen työntekijää huomioivampaan suuntaan. Etenkin luottamuksen osoittamiseen sekä rakentavampaan palautteen antamiseen tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Tutkimuksesta saaduista tuloksista toivotaan olevan hyötyä yrityksen jatkoa ajatellen.
Haastattelukysymysten kautta pyrittiin saamaan selville vastauksia neljään eri osa-alueeseen, joista lopulliset johtopäätökset kehitettiin. Nämä osa-alueet olivat töissä viihtyvyys, henkisen jaksamisen tila, työpaikan konkreettiset toimenpiteet työhyvinvoinnin ylläpitämiseksi sekä ongelmakohdat, joissa stressiä syntyy. Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa väliportaan esimiehistä koki viihtyvänsä töissään ja etenkin työilmapiiri koettiin hyväksi. Rajallisen työajan ja suuren työkuormituksen vuoksi he kuitenkin kokivat laiminlyöneensä osaa työtehtävistään. Tämän vuoksi työn laatu ei ole viime aikoina ollut parasta mahdollista. Esimerkiksi siivouskohteiden laatukierrokset ja uusien työntekijöiden perehdytykseen panostaminen ovat jääneet vähemmälle. Tästä huolimatta moni koki yrityksen olevan yksi alan parhaista työnantajista ja näki tulevaisuutensa kyseisessä yrityksessä.
Keskeisimpinä kehitysehdotuksina ovat keskittyminen jo olemassa oleviin asiakassuhteisiin uusien hankkimisen sijasta, avoimeen keskusteluun panostaminen työntekijöiden ja johdon kesken sekä yrityksen johtamiskulttuurin kehittäminen työntekijää huomioivampaan suuntaan. Etenkin luottamuksen osoittamiseen sekä rakentavampaan palautteen antamiseen tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Tutkimuksesta saaduista tuloksista toivotaan olevan hyötyä yrityksen jatkoa ajatellen.