Koko kehon aineenvaihdunnan laaja PET-TT-tutkimus lymfoomapotilaalle : videomateriaali röntgenhoitajaopiskelijoille
Aalto, Ville; Ilomäki, Roope; Ruippo, Tuomas (2018)
Aalto, Ville
Ilomäki, Roope
Ruippo, Tuomas
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217771
Tiivistelmä
PET-TT-tutkimusten määrä on kasvanut huomattavasti viime vuosien aikana. Koko kehon aineenvaihdunnan laaja PET-TT-tutkimus on merkittävimpiä isotooppitutkimuksia. Suurin osa PET-TT-tutkimuksista tehdään 18F-radionuklidia sisältävillä lääkkeillä. Syöpätaudit ovat merkittävin PET-TT:n käyttöaihe. PET-TT-tutkimusta käytetään lymfoomien levinneisyystutkimuksissa ja hoitovasteen arvioinneissa.
Videota voidaan hyödyntää itsenäisessä opiskelussa ja etäopetuksessa. Videolla on havaittu olevan positiivinen vaikutus oppimiseen, ja niiden on todettu tukevan käytännön taitojen oppimista tehokkaammin kuin kirjallisten ohjeiden. Videoon voidaan sisällyttää standardoitua tietoa, ja sen avulla pystytään opettamaan useita oppilaita samanaikaisesti. Videomateriaalin tekijän kannattaa korostaa opetettavan taidon oleellisimpia kohtia ja taustalla puhuvan kertojan välttää virallista ilmaisutyyliä.
Opinnäytetyön yhteistyökumppani on Pirkanmaan sairaanhoitopiiri. Opinnäytetyö on toiminnallinen, ja sen tuotteena on video. Sen tavoitteena on röntgenhoitajaopiskelijoiden tiedon lisääminen PET-TT-tutkimuksesta ja tarkoituksena on tuottaa opiskelijoiden harjoittelun tueksi videomateriaalia. Opinnäytetyön tekijät suunnittelivat, kuvasivat ja muokkasivat videon itsenäisesti.
Opinnäytetyön raportin teoreettinen viitekehys on opinnäytetyön tuotteen asiasisällön mukainen, mutta raportissa on käsitelty videon aihealueita syvällisemmin. Raportissa on käsitelty videotuotannon eri vaiheissa tehdyt päätökset ja niiden teoreettinen perusta sekä opinnäytetyöprosessin arviointi niin videotuotannon kuin opinnäytetyön raportin etenemisen kannalta. Opinnäytetyön kehittämisehdotuksena opinnäytetyön tekijät ehdottavat videomateriaalia muista isotooppitutkimuksista ja tutkimusta videomateriaalin hyödyllisyydestä opiskelijoiden opetuksessa ja perehdytyksessä.
Videota voidaan hyödyntää itsenäisessä opiskelussa ja etäopetuksessa. Videolla on havaittu olevan positiivinen vaikutus oppimiseen, ja niiden on todettu tukevan käytännön taitojen oppimista tehokkaammin kuin kirjallisten ohjeiden. Videoon voidaan sisällyttää standardoitua tietoa, ja sen avulla pystytään opettamaan useita oppilaita samanaikaisesti. Videomateriaalin tekijän kannattaa korostaa opetettavan taidon oleellisimpia kohtia ja taustalla puhuvan kertojan välttää virallista ilmaisutyyliä.
Opinnäytetyön yhteistyökumppani on Pirkanmaan sairaanhoitopiiri. Opinnäytetyö on toiminnallinen, ja sen tuotteena on video. Sen tavoitteena on röntgenhoitajaopiskelijoiden tiedon lisääminen PET-TT-tutkimuksesta ja tarkoituksena on tuottaa opiskelijoiden harjoittelun tueksi videomateriaalia. Opinnäytetyön tekijät suunnittelivat, kuvasivat ja muokkasivat videon itsenäisesti.
Opinnäytetyön raportin teoreettinen viitekehys on opinnäytetyön tuotteen asiasisällön mukainen, mutta raportissa on käsitelty videon aihealueita syvällisemmin. Raportissa on käsitelty videotuotannon eri vaiheissa tehdyt päätökset ja niiden teoreettinen perusta sekä opinnäytetyöprosessin arviointi niin videotuotannon kuin opinnäytetyön raportin etenemisen kannalta. Opinnäytetyön kehittämisehdotuksena opinnäytetyön tekijät ehdottavat videomateriaalia muista isotooppitutkimuksista ja tutkimusta videomateriaalin hyödyllisyydestä opiskelijoiden opetuksessa ja perehdytyksessä.