Ohje MININEPHPLUS™ -nefelometrin käyttöön : opetusvideo bioanalytiikan opiskelijoille
Iakubovskaia, Alina; Isoeskeli, Jannika (2018)
Iakubovskaia, Alina
Isoeskeli, Jannika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217770
Tiivistelmä
Nefelometria on menetelmä, jota kliinisessä kemiassa käytetään kliinisesti merkittävien spesifisten proteiinien mittauksissa. Menetelmä kuuluu immunologisiin määritysmenetelmiin, joista suomenkielellä saatavaa materiaalia löytyy rajoitetusti. Nefelometria on yksi bioanalyytikkokoulutuksessa opetettavista perusmenetelmistä. Tampereen ammattikorkeakoulun bioanalyytikkokoulutuksen harjoitustunneille tarvitaan selkeä suomenkielinen video MININEPHPLUS™ -nefelometrin käytöstä. Videollinen ohje toimii oppimista tukevana oppimateriaalina, jonka kautta opiskelijat voivat perehtyä analysaattorin toimintaan. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Tampereen ammattikorkeakoulun bioanalyytikkokoulutus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa opiskelijoiden tietoa nefelometriasta sekä kehittää taitoja käyttää mittausmenetelmää lähes itsenäisesti. Tuotoksena tehtiin mahdollisimman selkeä videollinen analysaattorin käyttöohje. Videon tarkoituksena on toimia opiskelua tukevana, mutta ei korvaavana oppimateriaalina. Tehtävänä oli tuottaa videollinen oppimateriaali, jonka avulla opiskelijat perehtyvät nefelometriseen mittausmenetelmään sekä MININEPHPLUSTM -analysaattorin käyttöön. Tämä mahdollistaa oppimisprosessin tehostamisen sekä opiskelijoiden itsevarmuuden lisäämisen itsenäisempään työskentelyyn.
Opinnäytetyössä käytettiin toiminnallista menetelmää, joka sisältää tuotoksen eli opetusvideon sekä kirjallisen raportin. Videossa esiteltiin MININEPHPLUS™ -analysaattorin periaatteen sekä työskentelyprosessin ja raportissa keskitytettiin teoreettisiin lähtökohtiin sekä työn toteutusprosessin pohdintaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa opiskelijoiden tietoa nefelometriasta sekä kehittää taitoja käyttää mittausmenetelmää lähes itsenäisesti. Tuotoksena tehtiin mahdollisimman selkeä videollinen analysaattorin käyttöohje. Videon tarkoituksena on toimia opiskelua tukevana, mutta ei korvaavana oppimateriaalina. Tehtävänä oli tuottaa videollinen oppimateriaali, jonka avulla opiskelijat perehtyvät nefelometriseen mittausmenetelmään sekä MININEPHPLUSTM -analysaattorin käyttöön. Tämä mahdollistaa oppimisprosessin tehostamisen sekä opiskelijoiden itsevarmuuden lisäämisen itsenäisempään työskentelyyn.
Opinnäytetyössä käytettiin toiminnallista menetelmää, joka sisältää tuotoksen eli opetusvideon sekä kirjallisen raportin. Videossa esiteltiin MININEPHPLUS™ -analysaattorin periaatteen sekä työskentelyprosessin ja raportissa keskitytettiin teoreettisiin lähtökohtiin sekä työn toteutusprosessin pohdintaan.