Sastamalan Wanhat Talot 2018 -tapahtuman asiakastyytyväisyys
Yli-Mäkelä, Wilma (2018)
Yli-Mäkelä, Wilma
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217778
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Sastamalan kaupungin maaseutujohtajalle Katariina Pylsylle. Pylsy on järjestänyt Sastamalan Wanhat Talot -tapahtuman kaksi kertaa vuosina 2017 ja 2018. Opinnäytetyö tehtiin Sastamalan Wanhat Talot 2018 -tapahtumalle. Tapahtumassa Sastamalan alueella sijaitsevat vanhat talot avasivat ovensa yleisölle yhtenä elokuun päivänä. Tapahtuma järjestettiin ensimmäistä kertaa vuonna 2017 ja silloin tapahtumasta kerättiin palautetta vain kohteiden esittelijöiltä, joten opinnäytetyön aiheeksi valittiin tapahtuman asiakastyytyväisyyden kehittäminen sekä esittelijöiden että tapahtuman yleisön osalta. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kyseistä tapahtumaa entistä paremmaksi tulevia vuosia varten. Opinnäytetyön tarkoituksena taas oli parantaa tapahtuman asiakastyytyväisyyttä kokonaisuudessaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskityttiin Sastamalan Wanhat Talot -tapahtuman historiaa, asiakastyytyväisyyteen, kotimaanmatkailuun sekä tapahtuman järjestämiseen. Opinnäytetyössä tehtiin kaksi kvantitatiivista kyselytutkimusta, joista toinen tehtiin tapahtuman kohteiden esittelijöille ja toinen tapahtuman yleisölle. Esittelijöiden kyselytutkimuksessa tutkittiin muun muassa heidän tyytyväisyyttään tapahtuman järjestelyihin. Yleisön kyselytutkimuksen pääpaino oli tapahtuman eri osa-alueiden onnistumisessa. Molemmat kyselytutkimukset suoritettiin elokuun 2018 aikana puolistrukturoiduilla kyselylomakkeilla. Vastauksien määrä esittelijöiden kyselyssä oli 48 ja yleisön kyselyssä 474.
Tutkimuksissa kävi ilmi, että suurin osa tapahtuman esittelijöistä oli tyytyväisiä tapahtuman järjestelyihin ja siihen, että he olivat lähteneet mukaan tapahtumaan. 51% vastaajista sanoi jo tutkimuksen toteutusvaiheessa, että he haluaisivat osallistua tapahtumaan esittelijöinä seuraavallakin kerralla. Yleisöstä suurin osa oli tyytyväisiä tapahtuman eri osaalueisiin. Tutkimuksessa valmiiksi listatut osa-alueet saivat kaikki keskiarvokseen 3,5 paremman arvon, kun 5 oli paras arvo ja 1 huonoin. Yleisön vastaajista yli 80% vastasi aikovansa osallistua tapahtumaan myös ensi kerralla.
Tehdyn tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että vaikka tapahtumasta vielä löytyy kehityskohteita, on se kuitenkin kokonaisuudessaan todella pidetty tapahtuma. Samankaltainen tutkimus voitaisiin toteuttaa tapahtumalle myös ensi kerralla, jolloin nähtäisiin, onko vastauksien perusteella saatuihin kehitysideoihin tullut parannusta tämän kyselytutkimuksen jälkeen ja onko tyytyväisyys tapahtumaan pysynyt samana.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskityttiin Sastamalan Wanhat Talot -tapahtuman historiaa, asiakastyytyväisyyteen, kotimaanmatkailuun sekä tapahtuman järjestämiseen. Opinnäytetyössä tehtiin kaksi kvantitatiivista kyselytutkimusta, joista toinen tehtiin tapahtuman kohteiden esittelijöille ja toinen tapahtuman yleisölle. Esittelijöiden kyselytutkimuksessa tutkittiin muun muassa heidän tyytyväisyyttään tapahtuman järjestelyihin. Yleisön kyselytutkimuksen pääpaino oli tapahtuman eri osa-alueiden onnistumisessa. Molemmat kyselytutkimukset suoritettiin elokuun 2018 aikana puolistrukturoiduilla kyselylomakkeilla. Vastauksien määrä esittelijöiden kyselyssä oli 48 ja yleisön kyselyssä 474.
Tutkimuksissa kävi ilmi, että suurin osa tapahtuman esittelijöistä oli tyytyväisiä tapahtuman järjestelyihin ja siihen, että he olivat lähteneet mukaan tapahtumaan. 51% vastaajista sanoi jo tutkimuksen toteutusvaiheessa, että he haluaisivat osallistua tapahtumaan esittelijöinä seuraavallakin kerralla. Yleisöstä suurin osa oli tyytyväisiä tapahtuman eri osaalueisiin. Tutkimuksessa valmiiksi listatut osa-alueet saivat kaikki keskiarvokseen 3,5 paremman arvon, kun 5 oli paras arvo ja 1 huonoin. Yleisön vastaajista yli 80% vastasi aikovansa osallistua tapahtumaan myös ensi kerralla.
Tehdyn tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että vaikka tapahtumasta vielä löytyy kehityskohteita, on se kuitenkin kokonaisuudessaan todella pidetty tapahtuma. Samankaltainen tutkimus voitaisiin toteuttaa tapahtumalle myös ensi kerralla, jolloin nähtäisiin, onko vastauksien perusteella saatuihin kehitysideoihin tullut parannusta tämän kyselytutkimuksen jälkeen ja onko tyytyväisyys tapahtumaan pysynyt samana.