Ilma-aluksen painojakauman hallinta
Lappalainen, Johannes (2018)
Lappalainen, Johannes
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217823
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia prototyypiksi valmistetun miehittämättömän ilma-aluksen pituusvakavuutta. Tavoitteena oli määrittää optimaalinen sijainti painopisteelle, jotta aluksen lento-ominaisuudet olisivat riittävän hyvät testausta varten. Painopisteen sijainti määritettiin aluksi laskennallisesti, jonka jälkeen tuloksia testattiin kokeellisesti lennättämällä. Opinnäytetyö tehtiin ilma-aluksia kehittävälle Lentola Logistics Oy :lle. Prototyyppiin liittyvät tekniset tiedot ovat luottamuksellisia, joten niitä ei ole avattu tarkemmin opinnäytetyön julkisessa osassa.
Opinnäytetyössä päästiin haluttuihin tavoitteisiin. Ymmärrys aerodynamiikasta ja lentokoneiden stabiliteetista kasvoi aiempaan tietotaitoon nähden merkittävästi. Tätä tietotaitoa voidaan hyödyntää jatkossakin prototyyppien suunnittelussa. Tutkimuksien ja laskennan avulla määritetty painopisteen sijainti osoittautui myös lennätystesteissä toimivaksi. Ilma-aluksen pituusvakavuuden ollessa kunnossa, voidaan suunnittelussa keskittyä kehittämään muita osa-alueita.
Jatkokehityksenä voitaisiin tutkia painopisteen sijainnin vaikutusta lentokoneen tehontarpeeseen ja vaadittaviin ohjausvoimiin. Myös siipi -ja runkomallien aerodynamiikan tarkempi tutkimus tullee tuotekehityksen jatkovaiheessa tarpeeseen. Tuotekehityksen tässä vaiheessa riittää, että alus on lennettävissä kohtalaisen hyvällä hyötysuhteella.
Opinnäytetyössä päästiin haluttuihin tavoitteisiin. Ymmärrys aerodynamiikasta ja lentokoneiden stabiliteetista kasvoi aiempaan tietotaitoon nähden merkittävästi. Tätä tietotaitoa voidaan hyödyntää jatkossakin prototyyppien suunnittelussa. Tutkimuksien ja laskennan avulla määritetty painopisteen sijainti osoittautui myös lennätystesteissä toimivaksi. Ilma-aluksen pituusvakavuuden ollessa kunnossa, voidaan suunnittelussa keskittyä kehittämään muita osa-alueita.
Jatkokehityksenä voitaisiin tutkia painopisteen sijainnin vaikutusta lentokoneen tehontarpeeseen ja vaadittaviin ohjausvoimiin. Myös siipi -ja runkomallien aerodynamiikan tarkempi tutkimus tullee tuotekehityksen jatkovaiheessa tarpeeseen. Tuotekehityksen tässä vaiheessa riittää, että alus on lennettävissä kohtalaisen hyvällä hyötysuhteella.