Solo Sokos Hotel Torni: Uuden lisämyyntistrategian käyttöönotto
Puurunen, Paula (2018)
Puurunen, Paula
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112317980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112317980
Tiivistelmä
Strategiatyön yksi kriittisin kompastuskohta on strategian tuominen käytäntöön ja osaksi päivittäisiä työtapoja. Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen haastattelututkimus uuden lisä-myyntistrategian jalkauttamisesta Solo Sokos Hotel Tornin neljässä eri ravintolassa. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona hotellille.
Strategian jalkauttamisen teoriaa tarkastellaan sekä esimiehen että työntekijöiden näkökul-masta. Opinnäytetyössä käydään läpi työyhteisön jäsenten strategian jalkauttamiseen liittyviä tehtäviä ja niitä haasteita joita prosessissa voidaan kohdata.
Teoriaosuudessa esitellään myös yksi strategian käytäntöön tuomista helpottamaan luotu työmenetelmä ACME, johon kuuluu strategian sanoittaminen, kommunikointi, seuranta ja strategiaan sitouttaminen. Muun muassa näiden osa-alueiden toteutumista kartoitettiin haastattelututkimuksella.
Tutkimuksella selvitettiin onko käytössä oleva lisämyyntistrategia jalkautettu onnistuneesti, eli ymmärtävätkö työntekijät strategian ja noudattavatko he sitä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää syitä miksi lisämyynnin tavoitteisiin ei päästy.
Tutkimuksen kohdejoukkona olivat Sokos Hotel Tornin ravintoloiden tarjoilijat ja palvelupäälliköt. Tutkimusaineisto käytiin läpi induktiivista analyysia käyttäen, sillä tavoitteena oli löytää uusia esiin ilmeneviä asioita, ei testata hypoteesia.
Haastattelujen vastaukset olivat yhtenäisiä ja niistä oli helppo löytää toistuvia teemoja, sekä selityksiä sille miksi strategiaa on ollut vaikea toteuttaa. Tuloksissa esitellään tutkimuksen avulla löytämiäni ongelmakohtia ja niistä johdettuja parannusehdotuksia koskien Solo Sokos Hotel Tornin lisämyyntistrategiaa. Esiin nousi esimerkiksi strategiseen viestintään ja palkitsemiseen liittyviä haasteita.
Strategian jalkauttamisen teoriaa tarkastellaan sekä esimiehen että työntekijöiden näkökul-masta. Opinnäytetyössä käydään läpi työyhteisön jäsenten strategian jalkauttamiseen liittyviä tehtäviä ja niitä haasteita joita prosessissa voidaan kohdata.
Teoriaosuudessa esitellään myös yksi strategian käytäntöön tuomista helpottamaan luotu työmenetelmä ACME, johon kuuluu strategian sanoittaminen, kommunikointi, seuranta ja strategiaan sitouttaminen. Muun muassa näiden osa-alueiden toteutumista kartoitettiin haastattelututkimuksella.
Tutkimuksella selvitettiin onko käytössä oleva lisämyyntistrategia jalkautettu onnistuneesti, eli ymmärtävätkö työntekijät strategian ja noudattavatko he sitä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää syitä miksi lisämyynnin tavoitteisiin ei päästy.
Tutkimuksen kohdejoukkona olivat Sokos Hotel Tornin ravintoloiden tarjoilijat ja palvelupäälliköt. Tutkimusaineisto käytiin läpi induktiivista analyysia käyttäen, sillä tavoitteena oli löytää uusia esiin ilmeneviä asioita, ei testata hypoteesia.
Haastattelujen vastaukset olivat yhtenäisiä ja niistä oli helppo löytää toistuvia teemoja, sekä selityksiä sille miksi strategiaa on ollut vaikea toteuttaa. Tuloksissa esitellään tutkimuksen avulla löytämiäni ongelmakohtia ja niistä johdettuja parannusehdotuksia koskien Solo Sokos Hotel Tornin lisämyyntistrategiaa. Esiin nousi esimerkiksi strategiseen viestintään ja palkitsemiseen liittyviä haasteita.