Uudenmaan Järvikeskus vetovoimaisena ryhmämatkailukohteena?
Jurvanen, Pauliina (2010)
Jurvanen, Pauliina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510433
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli toimeksianto Lohjan matkailupalvelukeskukselta. Opinnäytetyö pohjautui käynnissä olleeseen Uudenmaan Järvikeskus -hankkeeseen, jota johti Länsi-Uudenmaan vesi- ja ympäristö ry. Hankkeen toteutuessa Uudenmaan Järvikeskus tarjoaisi Lohjalla matkailua ja virkistyskäyttöä palvelevan perhepuiston sekä merkittävän vesi- ja ympäristöosaamisen ja palveluiden keskuksen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mahdollisen Uudenmaan Järvikeskus -matkailukohteen, kiinnostavuutta ryhmämatkailua edustavien tahojen osalta. Tavoitteena oli myös selvittää Lohjan matkailun tunnettuutta ja vetovoimasuutta.
Tutkielmassa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kysely, joka sisälsi kymmenen avointa kysymystä. Kyselyn muodoksi valittiin verkkokysely. Kyselyt lähettiin marraskuussa 2009. Kyselyyn valittiin toimeksiantajan päättämät ryhmämatkailuun suuntautuneet matkatoimistot ja liikenneyhtiöt ympäri Suomea sekä Lohjan Tytyrin kaivosmuseossa vuonna 2009 vierailleet koululaisryhmät. Näiden valintojen takana oli ajatuksena saada vastauksia ryhmämatkailun näkökannalta. Kyselyitä lähetettiin 32 matkatoimistolle, seitsemälle liikenneyhtiölle sekä 29 koululle eli yhteensä 68 kyselyä. Tutkimuksen kysymykset mietittiin yhdessä sekä toimeksiantajan että hankesuunnittelijan kanssa. Vastausprosenteiksi saatiin matkatoimistojen ja liikenneyhtiöiden osalta 61,5 prosenttia. Koulujen osalta vastausprosentti jäi vain 13,8 prosenttiin.
Tuloksista ilmeni Uudenmaan Järvikeskuksen kiinnostavan ryhmämatkailua edustavia tahoja ja moni matkatoimisto olisi valmis tarjoamaan kohdetta asiakkailleen. Järvikeskuksesta ja sen palveluista haluttiin kuitenkin saada enemmän tietoa. Mielipiteet Lohjan kiinnostavuudesta matkailualueena ja tiedot kaupungin matkailupalveluista, jakautuivat melko tasaisesti kahtia. Esimerkiksi 57,1 prosenttia matkatoimistoista ja liikenneyhtiöistä eivät kokeneet Lohjaa kiinnostavaksi ryhmämatkailualueeksi, kun vuorostaan 42,9 prosenttia olivat kiinnostuneita kaupungista. Lohjaa ei koettu kiinnostavaksi alueeksi, koska esimerkiksi sen sijainti koettiin joko liian kaukaiseksi tai läheiseksi.
Johtopäätökseksi voitiin todeta, että ryhmämatkailijoiden kiinnostavuuden saavuttamiseksi Lohjan matkailutoimijoiden tulisi panostaa alueen ja matkailukohteiden tunnettuuden parantamiseen sekä vetovoimaisuuden lisäämiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mahdollisen Uudenmaan Järvikeskus -matkailukohteen, kiinnostavuutta ryhmämatkailua edustavien tahojen osalta. Tavoitteena oli myös selvittää Lohjan matkailun tunnettuutta ja vetovoimasuutta.
Tutkielmassa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kysely, joka sisälsi kymmenen avointa kysymystä. Kyselyn muodoksi valittiin verkkokysely. Kyselyt lähettiin marraskuussa 2009. Kyselyyn valittiin toimeksiantajan päättämät ryhmämatkailuun suuntautuneet matkatoimistot ja liikenneyhtiöt ympäri Suomea sekä Lohjan Tytyrin kaivosmuseossa vuonna 2009 vierailleet koululaisryhmät. Näiden valintojen takana oli ajatuksena saada vastauksia ryhmämatkailun näkökannalta. Kyselyitä lähetettiin 32 matkatoimistolle, seitsemälle liikenneyhtiölle sekä 29 koululle eli yhteensä 68 kyselyä. Tutkimuksen kysymykset mietittiin yhdessä sekä toimeksiantajan että hankesuunnittelijan kanssa. Vastausprosenteiksi saatiin matkatoimistojen ja liikenneyhtiöiden osalta 61,5 prosenttia. Koulujen osalta vastausprosentti jäi vain 13,8 prosenttiin.
Tuloksista ilmeni Uudenmaan Järvikeskuksen kiinnostavan ryhmämatkailua edustavia tahoja ja moni matkatoimisto olisi valmis tarjoamaan kohdetta asiakkailleen. Järvikeskuksesta ja sen palveluista haluttiin kuitenkin saada enemmän tietoa. Mielipiteet Lohjan kiinnostavuudesta matkailualueena ja tiedot kaupungin matkailupalveluista, jakautuivat melko tasaisesti kahtia. Esimerkiksi 57,1 prosenttia matkatoimistoista ja liikenneyhtiöistä eivät kokeneet Lohjaa kiinnostavaksi ryhmämatkailualueeksi, kun vuorostaan 42,9 prosenttia olivat kiinnostuneita kaupungista. Lohjaa ei koettu kiinnostavaksi alueeksi, koska esimerkiksi sen sijainti koettiin joko liian kaukaiseksi tai läheiseksi.
Johtopäätökseksi voitiin todeta, että ryhmämatkailijoiden kiinnostavuuden saavuttamiseksi Lohjan matkailutoimijoiden tulisi panostaa alueen ja matkailukohteiden tunnettuuden parantamiseen sekä vetovoimaisuuden lisäämiseen.