Lasten osallisuuden toteutuminen päiväkodin liikuntakasvatuksessa
Mälkiäinen, Henna (2018)
Mälkiäinen, Henna
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112318006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112318006
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten lasten osallisuus toteutuu erään Etelä-Suomessa sijaitsevan päiväkodin liikuntakasvatuksessa. Tavoitteena oli selvittää oman näkemykseni lisäksi lasten omia kokemuksia osallisuuden toteutumisesta. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin päiväkodin 5-6-vuotiaiden ryhmässä.
Tutkimustulosten selvittämiseksi käytettiin menetelminä haastattelua ja havainnointia. Haastattelin ryhmän 11 lasta yksitellen. Lisäksi havainnoin toimintaa ja ympäristöä kahden päivän ajan. Tulokset analysoin sisällönanalyysillä ja tyypittelemällä.
Tutkimuksen taustalla on Leena Turjan kehittelemä kokonaiskuva lasten osallisuuden moniulotteisuudesta varhaiskasvatuksessa. Osallisuuden moniulotteisuutta hyödynnettiin opinnäytetyössä haastattelu- ja havainnointikysymysten pohjalla. Lisäksi tutkimustuloksia peilattiin suoraan teoriaan. Osallisuuden lisäksi opinnäytetyön pääkäsitteitä ovat liikuntakasvatus ja varhaiskasvatus.
Tulosten mukaan päiväkodissa on liikuntaa juuri sopivasti, mutta lapset haluaisivat vielä enemmän päästä vaikuttamaan sen sisältöön. Heistä tuntui, että he saavat tehdä liikunnallisia juttuja aina, kun he haluavat, mutta he haluaisivat kertoa kuitenkin useammin, minkälaista liikuntaa he haluavat tehdä. Lapset ymmärtävät hyvin toiminnan sisällöt ja säännöt. Päiväkodissa tehdään niitä liikunnallisia juttuja, joista lapset pitävät. Tuloksista ilmenee myös se, että liikuntavälineiden ja -tilojen käytössä lapset tarvitsevat aikuisen lupaa ja apua.
Tutkimustulosten selvittämiseksi käytettiin menetelminä haastattelua ja havainnointia. Haastattelin ryhmän 11 lasta yksitellen. Lisäksi havainnoin toimintaa ja ympäristöä kahden päivän ajan. Tulokset analysoin sisällönanalyysillä ja tyypittelemällä.
Tutkimuksen taustalla on Leena Turjan kehittelemä kokonaiskuva lasten osallisuuden moniulotteisuudesta varhaiskasvatuksessa. Osallisuuden moniulotteisuutta hyödynnettiin opinnäytetyössä haastattelu- ja havainnointikysymysten pohjalla. Lisäksi tutkimustuloksia peilattiin suoraan teoriaan. Osallisuuden lisäksi opinnäytetyön pääkäsitteitä ovat liikuntakasvatus ja varhaiskasvatus.
Tulosten mukaan päiväkodissa on liikuntaa juuri sopivasti, mutta lapset haluaisivat vielä enemmän päästä vaikuttamaan sen sisältöön. Heistä tuntui, että he saavat tehdä liikunnallisia juttuja aina, kun he haluavat, mutta he haluaisivat kertoa kuitenkin useammin, minkälaista liikuntaa he haluavat tehdä. Lapset ymmärtävät hyvin toiminnan sisällöt ja säännöt. Päiväkodissa tehdään niitä liikunnallisia juttuja, joista lapset pitävät. Tuloksista ilmenee myös se, että liikuntavälineiden ja -tilojen käytössä lapset tarvitsevat aikuisen lupaa ja apua.