Nuorten osallisuuden vahvistaminen Mindset-valmennuksessa
Korhonen, Terhi; Miskala, Ilja (2018)
Korhonen, Terhi
Miskala, Ilja
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112317979
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112317979
Tiivistelmä
Opinnäytetyöllä pyrittiin selvittämään, miten Helsingin Diakonissalaitoksen Vamos-kokonaisuuteen kuuluva Mindset-valmennus voisi palvella asiakkaitaan paremmin ja millaisia olivat ne haasteet, joita palvelua käyttävät nuoret arjessaan kohtasivat. Mindset-valmennus on hallituksen kärkihanke, jossa keskitytään koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevien nuorten toiminta- ja työkyvyn sekä osallistumismahdollisuuksien tukemiseen. Kokonaisuutta lähestyttiin palvelumuotoilun menetelmien ja muotoiluajattelun keinoin.
Opinnäytetyössä painotettiin palvelumuotoiluprosessin eettistä näkökulmaa sekä tehdyn palvelumuotoiluprosessin kuvausta. Eettisen näkökulman tarkasteluun haastateltiin kahta palvelumuotoilijaa: Iikka Loviota ja Juha Kronqvistiä, joilla molemmilla on kokemusta palvelumuotoiluprosesseista haastavissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa.
Opinnäytetyön teoriaosiossa käsitellään palvelumuotoilun käsitteitä, jotka liittyvät oleellisesti Mindset-valmennukseen tehtyyn muotoiluprosessiin, sekä tarkastellaan nuorten syrjäytymistä ja nuorten osallisuutta käsitteinä.
Mindset-valmennukseen tehty palvelumuotoiluprosessi eteni iteratiivisesti. Prosessissa kerättiin asiakasymmärrystä haastattelemalla ja järjestämällä erilaisia yhteiskehittämisen työpajoja. Tietoa kerätiin suoraan sekä nuorilta että Mindsetin työntekijöiltä. Eri vaiheiden välissä kerättyä aineistoa analysoitiin ja jäsenneltiin muun muassa teemoittelemalla sekä palvelupolun ja asiakasprofiilien kautta. Asiakasymmärryksen pohjalta nousi esiin, että yhteis-toimijuudessa on haasteita. Lopputuloksena asiakkaalle tuotettiin paketti, jossa kerätty ymmärrys ja tuotettu materiaali on koostettu yhteen ja jota he voivat hyödyntää palvelujen kehittämisessä ja toiminnan esittelyssä. Pakettiin kuuluu työpajatyöskentelyn myötä syntyneitä ratkaisuehdotuksia. Lopullinen ratkaisuehdotus on konsepti nuoren ehdoin toteutuvasta verkostokokouksesta, jossa nuorella on mahdollisuus vaikuttaa siihen, miten ja missä kokous toteutetaan ja mikä lisää nuoren osallisuutta. Verkostokokouskonseptista on tehty kokeilusuunnitelma.
Opinnäytetyössä painotettiin palvelumuotoiluprosessin eettistä näkökulmaa sekä tehdyn palvelumuotoiluprosessin kuvausta. Eettisen näkökulman tarkasteluun haastateltiin kahta palvelumuotoilijaa: Iikka Loviota ja Juha Kronqvistiä, joilla molemmilla on kokemusta palvelumuotoiluprosesseista haastavissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa.
Opinnäytetyön teoriaosiossa käsitellään palvelumuotoilun käsitteitä, jotka liittyvät oleellisesti Mindset-valmennukseen tehtyyn muotoiluprosessiin, sekä tarkastellaan nuorten syrjäytymistä ja nuorten osallisuutta käsitteinä.
Mindset-valmennukseen tehty palvelumuotoiluprosessi eteni iteratiivisesti. Prosessissa kerättiin asiakasymmärrystä haastattelemalla ja järjestämällä erilaisia yhteiskehittämisen työpajoja. Tietoa kerätiin suoraan sekä nuorilta että Mindsetin työntekijöiltä. Eri vaiheiden välissä kerättyä aineistoa analysoitiin ja jäsenneltiin muun muassa teemoittelemalla sekä palvelupolun ja asiakasprofiilien kautta. Asiakasymmärryksen pohjalta nousi esiin, että yhteis-toimijuudessa on haasteita. Lopputuloksena asiakkaalle tuotettiin paketti, jossa kerätty ymmärrys ja tuotettu materiaali on koostettu yhteen ja jota he voivat hyödyntää palvelujen kehittämisessä ja toiminnan esittelyssä. Pakettiin kuuluu työpajatyöskentelyn myötä syntyneitä ratkaisuehdotuksia. Lopullinen ratkaisuehdotus on konsepti nuoren ehdoin toteutuvasta verkostokokouksesta, jossa nuorella on mahdollisuus vaikuttaa siihen, miten ja missä kokous toteutetaan ja mikä lisää nuoren osallisuutta. Verkostokokouskonseptista on tehty kokeilusuunnitelma.