Rautakaupan remonttipalveluiden tunnettavuuden ja myynnin kehittäminen
Stén, Oliver (2018)
Stén, Oliver
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112418043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112418043
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tekijä on ollut töissä aikaisemmin kyseisen rautakaupan palveluksessa, josta lähti idea hyödyntää töissä olon aikana syntynyttä kokemusta. Aiheen muodostumiseen vaikutti kuitenkin rautakaupassa nähty tarve remontointipalveluiden kehittämiselle ja eteenpäin viemiselle. Opinnäytetyön tarkoituksena on ollut löytää keinoja, jotka edistävät remonttipalveluiden tunnettavuutta ja myyntiä, yrityksen nykyisissä ja uusissa potentiaalisissa asiakkaissa.
Yrityksessä nähtiin tarve etenkin tunnettavuuden ja myynnin kehittämiselle. Liikkeelle lähdettiin tekemällä yrityksen asiakaskunnalle kysely liittyen remonttipalveluiden tunnettavuuteen ja tarpeisiin sekä valintaperusteisiin, kun remonttipalveluita valitaan. Kyselyn kohderyhmänä oli etenkin remonttipalveluiden asiakkaat, mutta myös yrityksen nykyiset ja uudet potentiaaliset asiakkaat. Osana tutkimusta selvitettiin myös remonttipalveluiden nykytilaa yrityksen johtoa ja työntekijöitä haastattelemalla. Haastatteluilla saatiin tutkimukselle lähtötaso, josta remonttipalveluita voidaan kehittää eteenpäin. Opinnäytetyön teoriapohjana käytettiin asiakaslähtöistä myyntiä ja asiakaslähtöistä palveluprosessia, jotka ovat keskeisiä tekijöitä remonttipalvelun jokapäiväisessä arjessa.
Tutkimus onnistui hyvin ja tutkimuksen tulosten perusteella laadittiin remonttipalveluille konkreettisia kehitysehdotuksia. Tutkimustulokset yllättivät osoittamalla tunnettavuuden olevan paremmalla tasolla kuin ennen tutkimuksia oletettiin. Vastaajista yli kaksi kolmasosaa tiesi yrityksellä olevan remonttipalveluita. Tuloksissa nousi esille, miten remonttipalveluita tulisi markkinoida asiakkaille ja kuinka palvelut tuodaan asiakkaille esille. Mitään hälyttävää ei tutkimuksissa noussut esille. Remonttipalveluille on markkinoilla selkeää kysyntää, kunhan asiakkaille viestitään, mitä remonttipalvelut sisältävät ja käytetään oikeaa väylä palveluiden viestimiseen asiakkaille.
Tutkimus toteutettiin syyskuussa 2018.
Yrityksessä nähtiin tarve etenkin tunnettavuuden ja myynnin kehittämiselle. Liikkeelle lähdettiin tekemällä yrityksen asiakaskunnalle kysely liittyen remonttipalveluiden tunnettavuuteen ja tarpeisiin sekä valintaperusteisiin, kun remonttipalveluita valitaan. Kyselyn kohderyhmänä oli etenkin remonttipalveluiden asiakkaat, mutta myös yrityksen nykyiset ja uudet potentiaaliset asiakkaat. Osana tutkimusta selvitettiin myös remonttipalveluiden nykytilaa yrityksen johtoa ja työntekijöitä haastattelemalla. Haastatteluilla saatiin tutkimukselle lähtötaso, josta remonttipalveluita voidaan kehittää eteenpäin. Opinnäytetyön teoriapohjana käytettiin asiakaslähtöistä myyntiä ja asiakaslähtöistä palveluprosessia, jotka ovat keskeisiä tekijöitä remonttipalvelun jokapäiväisessä arjessa.
Tutkimus onnistui hyvin ja tutkimuksen tulosten perusteella laadittiin remonttipalveluille konkreettisia kehitysehdotuksia. Tutkimustulokset yllättivät osoittamalla tunnettavuuden olevan paremmalla tasolla kuin ennen tutkimuksia oletettiin. Vastaajista yli kaksi kolmasosaa tiesi yrityksellä olevan remonttipalveluita. Tuloksissa nousi esille, miten remonttipalveluita tulisi markkinoida asiakkaille ja kuinka palvelut tuodaan asiakkaille esille. Mitään hälyttävää ei tutkimuksissa noussut esille. Remonttipalveluille on markkinoilla selkeää kysyntää, kunhan asiakkaille viestitään, mitä remonttipalvelut sisältävät ja käytetään oikeaa väylä palveluiden viestimiseen asiakkaille.
Tutkimus toteutettiin syyskuussa 2018.