Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Minähän se tässä potilas olen! : Asiakaslähtöisyyden toteutuminen Salpausselän kuntoutussairaala Jalmarissa

Lamberg, Katja (2018)

 
Avaa tiedosto
Katja_Lamberg.pdf (629.2Kt)
Lataukset: 


Lamberg, Katja
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112418031
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Salpausselän kuntoutussairaala Jalmarin osastoilla hoidossa olevien potilaiden ja heidän omaistensa kokemuksia Salpausselän kuntoutussairaala Jalmarin asiakaslupauksen toteutumisesta käytännössä asiakkaan näkökulmasta. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää Asikkalasta, Iitistä, entisestä Nastolasta ja Padasjoelta tulevien potilaiden kokemuksia sairaalahoidossa olemisesta Lahdessa sekä heidän omaistensa kokemuksia sairaalavierailuista Lahteen asti, kun aiemmin perheenjäsenen oli mahdollista olla hoidossa lähempänä omaa kotia.

Tutkimus toteutettiin asiakaslupauksesta nousseiden teemojen mukaisella kvalitatiivisella teemahaastattelulla. Aineisto koostui Salpausselän kuntoutussairaala Jalmarin kahden yleisgeriatrian osaston Asikkalan, Iitin, entisen Nastolan tai Padasjoen alueella asuvista potilaista ja heidän omaisista. Haastatteluun osallistui yhteensä seitsemän (N = 7) henkilöä, joista neljä (n = 4) oli osastoilla hoidossa olevia potilaita ja kolme (n = 3) heidän omaisiaan. Yhden potilaan omainen kieltäytyi tutkimukseen osallistumisesta. Haastattelut suoritettiin kesä-syyskuussa 2018. Kerätty aineisto analysoitiin teemoittaisen analyysin avulla.

Opinnäytetyön tulosten mukaan potilaat olivat osallistuneet hoito- ja kuntoutussuunnitelman tekoon hoitojakson alussa. Heidän kokemustensa mukaan yksilöllisiä toiveita tai tarpeita ei kysytty palaverissa tai muutenkaan, vaan omien tarpeiden toteutuminen osastoilla koettiin haastavaksi. Moniammatillisuuden toteutumista oli haastateltavien vaikea arvioida henkilökunnan samanlaisesta vaatetuksesta johtuen. Hoitajat koettiin pääasiassa ystävällisinä. Tutkimuskysymysten ulkopuolta kaikissa haastatteluissa esiin nousi kiire ja hoitajien vaihtuvuus. Kuntien vuodeosastojen sulkemista ei koettu huonona asiana, vaikka oman kunnan vuodeosastot koettiinkin kotoisampina ja kiireettömämpinä kuin Jalmari.

Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Salpausselän kuntoutussairaala Jalmarin toiminnan suunnittelussa. Lisäksi tuloksia voidaan hyödyntää resursseja suunniteltaessa ja perusteltaessa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste