Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tarinankerronta virtuaalitodellisuudessa

Jortikka, Jarkko (2018)

Avaa tiedosto
Jortikka_Jarkko.pdf (4.286Mt)
Lataukset: 


Jortikka, Jarkko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112518131
Tiivistelmä
Tutkimustyössä tutkittiin tarinankerronnan merkitystä virtuaalitodellisuudelle. Tavoite oli selvittää, miten tarinankerrontaa luodaan virtuaalitodellisuuteen ja miksi tämä on tärkeää. Virtuaalitodellisuuden vahvuus on immersion luonnissa ja kyvyssä viedä käyttäjä täysin toiseen tilaan tai ulottuvuuteen. Tutkimustyön tarkoituksena on lisätä ymmärrystä virtuaalitodellisuudesta ja siitä, kuinka virtuaalitodellisuuskokemusta voi parantaa sekä syventää tarinankerronnalla. Tutkimuksessa otettiin lisäksi huomioon, miten tarinankerrontaa virtuaalitodellisuudessa voi hyödyntää kaupallisesti.

Tutkimuksessa hyödynnettiin ammattikirjallisuutta, podcasteja, artikkeleita ja asiantuntijahaastatteluita sekä tekijän omaa tietämystä alasta. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Asiantuntijahaastattelut toteutettiin strukturoituina haastatteluina.

Tarinankerrontaa virtuaalitodellisuuteen luodaan spatiaalisesti ja käyttäjälähtöisesti. Spatiaalisessa tarinankerronnassa tarina muodostetaan tilan ja ympäristön kautta. Tällaisessa lähestymistavassa luodaan ympäristö, joka mahdollistaa tarinan. Virtuaalitodellisuudessa käyttäjä itse päättää valinnoillaan tarinan suunnan, joten tarinantekijä ei voi luoda yhtä tarinansuuntaa vaan hänen pitää luoda useita vaihtoehtoja tarinalle. Vaikka vaihtoehtoja tarinan etenemiselle on useita, tekijän on johdettava käyttäjä kohti yhtä haluttua päämäärää eli tarinan teemaa. Koska käyttäjä on virtuaalitodellisuudessa tarinan keskeisin henkilö, on tekijän tunnettava kohdeyleisönsä. Hyvä tavoite tekijälle on saada käyttäjä itse kertomaan koettu tarina.

Virtuaalitodellisuudessa kerrottu tarina on käyttäjälle aina henkilökohtainen kokemus, koska käyttäjä on keskellä tapahtumia. Virtuaalitodellisuuteen luotujen tarinoiden vahvuus on immersio eli tarinaan uppoutuminen. Näiden asioiden vaikutuksesta käyttäjä on läsnä tapahtumissa ja tämä tekee kokemuksesta hyvin emotionaalisen. Emootion vaikutusta voidaan syventää tarinankerronnalla.

Tutkimuksessa päästiin tavoitteeseen, joka tämän hetkisillä lähteillä ja tiedoilla on mahdollista saavuttaa. Ammattikirjallisuudessa ja asiantuntijahaastatteluissa oli paljon yhteneväisyyksiä. Tarinankerronnan kehittäminen virtuaalitodellisuuteen vaatii rohkeita kokeiluja, jotka tehdään mahdolliseksi kehittyvän teknologian ja kaupallisten tuotantojen avulla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste