Asiakastyytyväisyys laboratoriossa
Strengell, Millamari (2018)
Strengell, Millamari
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112518114
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112518114
Tiivistelmä
Ihmisen sairastuessa hän hakeutuu hakemaan tietoa mikä häntä vaivaa ja mahdollisia hoitokeinoja terveydenhuollosta.
Laboratoriotutkimusten avulla potilas voi saada paljon tärkeää tietoa omasta terveydestään.
Tämän kehittämisprojektin tarkoituksena oli parantaa laboratorion palveluita ja muokata niitä asiakaslähtöisemmiksi. Tavoitteen saavuttamiseksi laadittiin asiakastyytyväisyyskyselylomake. Kyselyllä oli tarkoitus saada laboratorion asiakkaiden mielipiteet esille ja hyödyntää niitä parannettaessa ja uudistaessa laboratorioiden palveluja. Kyselykaavakkeessa kysymykset esitettiin väittämä muodossa, jossa oli käytössä Likert- asteikko. Haastatteluaineiston analysointi tapahtui koodaamalla, eli haastatteluaineistosta ja avointen kysymysten joukosta valittiin aineistoista yleisimmin toistuvat ja samankaltaiset sanat.
Tutkimuksen kohdejoukoksi (n=110) valikoitui Turun Kaupunginsairaalan- ja Mäntymäen laboratorion asiakkaat. Tämä kehittämisprojekti toteutettiin soveltavana tutkimuksena jossa vuorottelivat laadullinen ja määrällinen tutkimusaineisto.
Kehittämisprojektin tuloksiin vedoten voidaan todeta, että asiakkailta saaduilla palautteilla on merkitystä. Kyselyn tulosten vaikutuksesta tehtiin kaksi merkittävää uudistusta laboratorion palveluihin, aukioloaikoja laajennettiin ja laboratorion yksityisyyttä parannettiin.
Laboratoriotutkimusten avulla potilas voi saada paljon tärkeää tietoa omasta terveydestään.
Tämän kehittämisprojektin tarkoituksena oli parantaa laboratorion palveluita ja muokata niitä asiakaslähtöisemmiksi. Tavoitteen saavuttamiseksi laadittiin asiakastyytyväisyyskyselylomake. Kyselyllä oli tarkoitus saada laboratorion asiakkaiden mielipiteet esille ja hyödyntää niitä parannettaessa ja uudistaessa laboratorioiden palveluja. Kyselykaavakkeessa kysymykset esitettiin väittämä muodossa, jossa oli käytössä Likert- asteikko. Haastatteluaineiston analysointi tapahtui koodaamalla, eli haastatteluaineistosta ja avointen kysymysten joukosta valittiin aineistoista yleisimmin toistuvat ja samankaltaiset sanat.
Tutkimuksen kohdejoukoksi (n=110) valikoitui Turun Kaupunginsairaalan- ja Mäntymäen laboratorion asiakkaat. Tämä kehittämisprojekti toteutettiin soveltavana tutkimuksena jossa vuorottelivat laadullinen ja määrällinen tutkimusaineisto.
Kehittämisprojektin tuloksiin vedoten voidaan todeta, että asiakkailta saaduilla palautteilla on merkitystä. Kyselyn tulosten vaikutuksesta tehtiin kaksi merkittävää uudistusta laboratorion palveluihin, aukioloaikoja laajennettiin ja laboratorion yksityisyyttä parannettiin.