Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sairaanhoitajavastaanoton kehittäminen : Satakunnan keskussairaalan korva-, nenä- ja kurkkutautien yksikössä

Aalto, Susanna (2018)

Avaa tiedosto
kp-lopullinen.pdf (923.4Kt)
Lataukset: 


Aalto, Susanna
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112418041
Tiivistelmä
Satakunnan sairaanhoitopiirin koko organisaation strategian tavoitteena on vahvistaa potilas- ja asiakastyytyväisyyttä kehittämällä asiakaslähtöisiä toimintamalleja ja palvelu kulttuuria. Satakunnan keskussairaalan korva-, nenä- ja kurkkutautienpoliklinikalla potilaspalautteesta on tullut esille potilaiden tarve saada lisää tietoa ja ohjausta omasta hoidostaan.

Kehittämisprojektin aikana luotiin Satakunnan keskussairaalan korva-, nenä- ja kurkku tautien sairaanhoitajavastaanotolle uusi työskentelymalli, jolla pyrittiin vastaamaan potilaiden tiedonsaanti tarpeeseen.

Luodussa mallissa potilaat jotka saavat poliklinikalla leikkauspäätöksen, ohjataan sairaanhoitajavastaanotolle haastatteluun, jossa tarkistetaan potilaan perussairaudet sekä niihin liittyvät lääkitykset. Lisäksi kysytään potillaan allergiat ja muut leikkaushoidossa huomioitavat asiat, kuten sydämentahdistimet, tekonivelet. Sairaanhoitaja myös vastaanotolla ohjaa ja neuvoo potilasta leikkauksen valmistautumisessa ja jälkihoidosta. Ennen mallin käyttöön ottoa, potilaiden ohjaus jäi lääkärin vastaanotolla kertoman tiedon varaan. Lisäksi potilaiden riskitiedot ja lääkitykset tarkistettiin vasta jonohoitajan tekemän anestesiahaastattelun aikana, jolloin potilaalle oli jo annettu leikkausaika.

Mallin käyttöön oton jälkeen suoritettiin potilastyytyväisyyskysely, sairaanhoitajavastaanotolla haastattelussa käyneille leikkausjonoon asetetuille potilaille, jolla saatiin tietoa, onko työskentelymalli ollut potilastyytyväisyyttä lisäävä muutos.

Potilastyytyväisyyskyselyyn vastasi tutkimusaikana, toukokuun lopusta syyskuun alkuun 2018, leikkausjonoon asetetuista 43 potilaasta 35 potilasta. Vastausprosentiksi saatiin 81. Kyselyn vastausten perusteella voidaan todeta, että potilaiden tyytyväisyys tiedon saantiin, päätösten yhdessä tekemiseen, sekä yleiseen tyytyväisyyteen oli kasvanut hieman verrattaessa edellisiin vuosiin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste