Jira Service Deskin kehittäminen : Case: Ambientia Group Oy
Pekonen, Juho (2018)
Pekonen, Juho
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112418016
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112418016
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään yleisesti Jiraa ja Jira Service Deskiä. Tämän jälkeen opinnäytetyö syventyy käytettyihin lisäosiin ja itse muutoksiin Jira Service Desk -projektiin liittyen.
Tarkoituksena on selkeyttää asiakaspalveluportaalia uusilla pääkategorioilla vanhan yhden tehtävätyypin ja lomakkeen sijaan. Täten jo uuden tehtäväpyynnön luontivaiheessa saadaan selville minkä tyyppisestä asiasta on kyse. Asiakaspalveluportaaliin luodaan myös ohjetekstit helpottamaan valintaa. Jira Service Desk -projektille luodaan neljä uutta tehtävätyyppiä, joiden avulla tehtävät voidaan jaotella omiin työjonoihin täten myös työkuorman jakaminen selkeytyy. Service Desk -projektille luodaan uusi kenttä vaikuttavuus, joka otetaan myös asiakaspalveluportaalin lomakkeelle käyttöön. Nykyiset palvelutasosopimusajat (SLA) korvataan, jossa otetaan tehtävätyypin lisäksi huomioon uuden vaikuttavuuskentän arvo ja prioriteetti.
Työn tuloksena on syntynyt asiakkaille helppokäyttöisempi asiakaspalveluportaali. Service Desk -työntekijöiden työ on selkeytynyt neljän uuden tehtävätyypin: häiriö, pääsy, pyyntö ja muutos johdosta. Myös vaikuttavuuskenttä ja uudet työjonot ovat selkeyttäneet työntekoa. Muutoksilla on nopeutettu tehtävien läpimenoaikaa ja ne poistavat manuaalista työtä. Opinnäytetyön projektin on tilannut Ambientia Group Oy.
Tarkoituksena on selkeyttää asiakaspalveluportaalia uusilla pääkategorioilla vanhan yhden tehtävätyypin ja lomakkeen sijaan. Täten jo uuden tehtäväpyynnön luontivaiheessa saadaan selville minkä tyyppisestä asiasta on kyse. Asiakaspalveluportaaliin luodaan myös ohjetekstit helpottamaan valintaa. Jira Service Desk -projektille luodaan neljä uutta tehtävätyyppiä, joiden avulla tehtävät voidaan jaotella omiin työjonoihin täten myös työkuorman jakaminen selkeytyy. Service Desk -projektille luodaan uusi kenttä vaikuttavuus, joka otetaan myös asiakaspalveluportaalin lomakkeelle käyttöön. Nykyiset palvelutasosopimusajat (SLA) korvataan, jossa otetaan tehtävätyypin lisäksi huomioon uuden vaikuttavuuskentän arvo ja prioriteetti.
Työn tuloksena on syntynyt asiakkaille helppokäyttöisempi asiakaspalveluportaali. Service Desk -työntekijöiden työ on selkeytynyt neljän uuden tehtävätyypin: häiriö, pääsy, pyyntö ja muutos johdosta. Myös vaikuttavuuskenttä ja uudet työjonot ovat selkeyttäneet työntekoa. Muutoksilla on nopeutettu tehtävien läpimenoaikaa ja ne poistavat manuaalista työtä. Opinnäytetyön projektin on tilannut Ambientia Group Oy.