”Miten selviän murrosiän muutoksista?” : Terveystietoa syventävä oppitunti 8. luokkalaisille tytöille nuoreksi naiseksi kasvusta
Järvelä, Anna-Josefiina; Kuikka, Henna (2018)
Järvelä, Anna-Josefiina
Kuikka, Henna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112518128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112518128
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota luotettavaa tietoa yläkouluikäisille tytöille oman kehon muutoksista ja naiseudesta niiltä osa-alueilta, joita koulun terveystiedon opetuksessa ei käsitellä tarpeeksi. Tavoitteena oli syventää yläkouluikäisten tyttöjen tietämystä murrosiän muutoksista sekä opastaa heitä turvalliseen seksuaalikäyttäytymiseen oppituntien avulla. Kohderyhmäksi tälle työllä valikoitui ainoastaan murrosikäiset tytöt, sillä kätilö kohtaa työssään erityisesti naisia eri elämänvaiheissa. Tämän vuoksi on tärkeää tietää nimenomaan tyttöjen murrosiän muutoksista ja mahdollisista haasteista, joita tytöt kohtaavat.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, johon luotiin teoreettinen pohja. Teoriapohja opinnäytetyölle kerättiin käyttäen niin kotimaisia kuin kansainvälisiä tietokantoja ja lähteitä. Teorian pohjalta koottiin 90 minuutin oppitunti kahdeksasluokkalaisille tytöille. Tuotoksena syntyneet oppitunnit käsittelivät muun muassa kehon fyysisiä muutoksia, kuukautisia ja siihen liittyviä yleisiä ongelmia, ensimmäistä käyntiä gynekologilla sekä turvallista seksuaalikäyttäytymistä. Oppitunteja varten on koottu diaesitys, joka on myös opinnäytetyön liitteenä.
Oppituntien jälkeen tunneille osallistuneilta kahdeksasluokkalaisilta tytöiltä kysyttiin mielipidettä tunnista, kokivatko he sen hyödylliseksi ja saivatko he uutta tietoa murrosiän muutoksista. Suurin osa tytöistä koki, että tunti oli hyödyllinen ja että he olivat saaneet sekä perusasioiden kertausta että oppineet uutta. Tämä osoittaa, että oppitunti oli tarpeellinen ja täytti tehtävänsä syventämällä näiden tyttöjen tietoutta murrosiästä ja naiseudesta.
Johtopäätöksenä voi todeta, että nuorille on tärkeää antaa tarpeeksi tietoa murrosiän tuomista muutoksista. Terveys- ja seksuaalikasvatus ovat tärkeitä käsiteltäviä aiheita nuorille ja niiden käsittelyn tulisi olla tarpeeksi syventävää. Lisäksi on tärkeää, että nuoret ohjataan luotettavan tiedon pariin. Jatkokehittämisehdotuksena esimerkiksi pojille voisi toteuttaa samankaltaisen tietopaketin poikien murrosiän muutoksista sekä pitää heille oppitunti aiheesta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, johon luotiin teoreettinen pohja. Teoriapohja opinnäytetyölle kerättiin käyttäen niin kotimaisia kuin kansainvälisiä tietokantoja ja lähteitä. Teorian pohjalta koottiin 90 minuutin oppitunti kahdeksasluokkalaisille tytöille. Tuotoksena syntyneet oppitunnit käsittelivät muun muassa kehon fyysisiä muutoksia, kuukautisia ja siihen liittyviä yleisiä ongelmia, ensimmäistä käyntiä gynekologilla sekä turvallista seksuaalikäyttäytymistä. Oppitunteja varten on koottu diaesitys, joka on myös opinnäytetyön liitteenä.
Oppituntien jälkeen tunneille osallistuneilta kahdeksasluokkalaisilta tytöiltä kysyttiin mielipidettä tunnista, kokivatko he sen hyödylliseksi ja saivatko he uutta tietoa murrosiän muutoksista. Suurin osa tytöistä koki, että tunti oli hyödyllinen ja että he olivat saaneet sekä perusasioiden kertausta että oppineet uutta. Tämä osoittaa, että oppitunti oli tarpeellinen ja täytti tehtävänsä syventämällä näiden tyttöjen tietoutta murrosiästä ja naiseudesta.
Johtopäätöksenä voi todeta, että nuorille on tärkeää antaa tarpeeksi tietoa murrosiän tuomista muutoksista. Terveys- ja seksuaalikasvatus ovat tärkeitä käsiteltäviä aiheita nuorille ja niiden käsittelyn tulisi olla tarpeeksi syventävää. Lisäksi on tärkeää, että nuoret ohjataan luotettavan tiedon pariin. Jatkokehittämisehdotuksena esimerkiksi pojille voisi toteuttaa samankaltaisen tietopaketin poikien murrosiän muutoksista sekä pitää heille oppitunti aiheesta.