Muutosjohtaminen digitaalisten palvelujen käyttöönotossa terveydenhuollossa
Sormunen, Sari; Toivonen, Satu (2018)
Sormunen, Sari
Toivonen, Satu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112518087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112518087
Tiivistelmä
Terveydenhuolto elää jatkuvassa muutoksessa. Väestö ikääntyy, ja palvelujen tarve kasvaa. Teknologian kehittyminen tarjoaa uudenlaisia mahdollisuuksia. Taloudelliset resurssit ovat rajalliset, mutta pyrkimyksenä on tuottaa mahdollisimman laadukkaita, turvallisia sekä tehokkaita terveydenhuollon palveluja. Johtamisella on tärkeä merkitys muutosten läpiviemisessä. Muutosta johdettaessa tulee huomioida muun muassa avoin keskustelu ja tiedonkulku, tiimityöskentely, toisen tukeminen, vastuullisuus ja johtajuus.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata hoitohenkilökunnan odotuksia muutosjohtamisesta, kun valmistaudutaan digitaalisen ajanvarausjärjestelmän käyttöönottoon lasten ja nuorten hyvinvointipalveluissa. Tutkimuksen toisena tarkoituksena oli kuvata lähiesimiesten kokemuksia muutosjohtamisesta, kun digitaaliset kuvapuhelinpalvelut otettiin käyttöön ikäihmisten kotihoidossa. Tutkimus oli laadullinen, ja aineisto kerättiin ryhmähaastatteluina kahdesta eri organisaatiosta keväällä 2018. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan hoitohenkilökunta odotti digitaalisen muutoksen johtamiselta muutoksen suunnitelmallisuutta, omia vaikuttamismahdollisuuksia sekä tuen ja kannustuksen saamista. Lähiesimiesten kokemukset digitaalisen muutoksen onnistuneesta johtamisesta olivat muutoksen suunnitelmallisuus, omat tehtävät muutoksessa ja muutoksessa jaksaminen.
Tutkimuksen tuloksista muodostui digitaalisen muutoksen johtamisen malli terveydenhuollossa. Toimintamallissa esitellään seitsemän keskeistä tekijää, joiden avulla voidaan edistää digitaalisen muutoksen käyttöönottoa terveydenhuollossa. Tutkimustulosten valossa osallistuminen muutoksen suunnitteluun ja toteutukseen on merkittävä asia sekä hoitohenkilökunnan että esimiesten näkökulmasta. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää, kun johdetaan digitaalisten palvelujen käyttöönottoa. Tutkimuksen tulokset voivat edistää digitaalisen muutoksen toteutumista.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata hoitohenkilökunnan odotuksia muutosjohtamisesta, kun valmistaudutaan digitaalisen ajanvarausjärjestelmän käyttöönottoon lasten ja nuorten hyvinvointipalveluissa. Tutkimuksen toisena tarkoituksena oli kuvata lähiesimiesten kokemuksia muutosjohtamisesta, kun digitaaliset kuvapuhelinpalvelut otettiin käyttöön ikäihmisten kotihoidossa. Tutkimus oli laadullinen, ja aineisto kerättiin ryhmähaastatteluina kahdesta eri organisaatiosta keväällä 2018. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan hoitohenkilökunta odotti digitaalisen muutoksen johtamiselta muutoksen suunnitelmallisuutta, omia vaikuttamismahdollisuuksia sekä tuen ja kannustuksen saamista. Lähiesimiesten kokemukset digitaalisen muutoksen onnistuneesta johtamisesta olivat muutoksen suunnitelmallisuus, omat tehtävät muutoksessa ja muutoksessa jaksaminen.
Tutkimuksen tuloksista muodostui digitaalisen muutoksen johtamisen malli terveydenhuollossa. Toimintamallissa esitellään seitsemän keskeistä tekijää, joiden avulla voidaan edistää digitaalisen muutoksen käyttöönottoa terveydenhuollossa. Tutkimustulosten valossa osallistuminen muutoksen suunnitteluun ja toteutukseen on merkittävä asia sekä hoitohenkilökunnan että esimiesten näkökulmasta. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää, kun johdetaan digitaalisten palvelujen käyttöönottoa. Tutkimuksen tulokset voivat edistää digitaalisen muutoksen toteutumista.