Ungas kunskap om sexualhälsa och preventivmedel : en kvantitativ studie
Kronkvist, Linnéa; Nyman, Rebecca (2018)
Kronkvist, Linnéa
Nyman, Rebecca
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112317944
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112317944
Tiivistelmä
Syftet med denna studie var att ta reda på ungdomars kunskap om sexualhälsa och preventivmedel. Genom en kvantitativ undersökning ville skribenterna få svar på om unga besitter den kunskap de förväntas ha efter grundutbildningen, om det behövs mera utbildning inom ämnet och vad hälsovårdare och barnmorskor kan göra för att förbättra kunskapen om sexualhälsa och preventivmedel.
Som teoretisk utgångspunkt valde skribenterna att använda sig av Orems omvårdnadsteori. Studien utfördes med ett test som delades ut i ett finlandssvenskt gymnasium och i ett finlandssvenskt yrkesinstitut. Testet bestod av 28 slutna frågor varav 23 frågor var faktabaserade och de fem sista kartlägger respondenternas egna upplevelser.
Totalt deltog 76 unga i 16 till 20 års ålder i testet. Resultatet presenteras med stapeldiagram. Studien visade att unga som går i gymnasiet hade i de flesta fall mera kunskap om sexualhälsa och preventivmedel än unga som går i yrkesinstitut. I allmänhet besatt inte respondenterna, i denna studie, den kunskap de förväntades ha efter grundutbildningen. Resultatet kan hjälpa barnmorskor och hälsovårdare att få en överblick över hur unga lär sig bäst, hur unga vill lära sig och vilken kunskap de besitter. The purpose of this study was to explore the adolescents’ knowledge about sexual health and contraceptives. Through a quantitative survey the writers wanted to answer whether or not the adolescents possess the knowledge they are expected to have after secondary school, if further education about the subject is needed and what the public health nurse and the midwife can do to enhance the knowledge about sexual health and contraceptives.
As theoretical framework, the writers chose Orem´s nursing theory. The study was performed with a test that were handed out to Swedish-speaking Finns, one high school and one vocational institute participated. The test consisted 28 closed questions whereof 23 of the questions were based on facts and the five final questions addressed the respondents own experiences.
A total of 76 adolescence in 16 to 20 years of age participated in the test. The result is presented with bar graphs. The study showed that in most cases adolescents who studied in high schools had more knowledge about sexual health and contraceptives, than those who studied at vocational institutes. In general, none of the respondents in this study, had the knowledge they were expected to have after secondary school. The result can help midwifes and public health nurses to get a view of how adolescents learn best, how adolescents wants to learn and what knowledge they possess.
Som teoretisk utgångspunkt valde skribenterna att använda sig av Orems omvårdnadsteori. Studien utfördes med ett test som delades ut i ett finlandssvenskt gymnasium och i ett finlandssvenskt yrkesinstitut. Testet bestod av 28 slutna frågor varav 23 frågor var faktabaserade och de fem sista kartlägger respondenternas egna upplevelser.
Totalt deltog 76 unga i 16 till 20 års ålder i testet. Resultatet presenteras med stapeldiagram. Studien visade att unga som går i gymnasiet hade i de flesta fall mera kunskap om sexualhälsa och preventivmedel än unga som går i yrkesinstitut. I allmänhet besatt inte respondenterna, i denna studie, den kunskap de förväntades ha efter grundutbildningen. Resultatet kan hjälpa barnmorskor och hälsovårdare att få en överblick över hur unga lär sig bäst, hur unga vill lära sig och vilken kunskap de besitter.
As theoretical framework, the writers chose Orem´s nursing theory. The study was performed with a test that were handed out to Swedish-speaking Finns, one high school and one vocational institute participated. The test consisted 28 closed questions whereof 23 of the questions were based on facts and the five final questions addressed the respondents own experiences.
A total of 76 adolescence in 16 to 20 years of age participated in the test. The result is presented with bar graphs. The study showed that in most cases adolescents who studied in high schools had more knowledge about sexual health and contraceptives, than those who studied at vocational institutes. In general, none of the respondents in this study, had the knowledge they were expected to have after secondary school. The result can help midwifes and public health nurses to get a view of how adolescents learn best, how adolescents wants to learn and what knowledge they possess.