Asiantuntijapalveluita myyvän yrittäjän brändin rakentaminen
Liljendal, Nina (2018)
Liljendal, Nina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112418042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112418042
Tiivistelmä
Henkilöbrändäyksestä ja oman ammatillisen osaamisen tuotteistamisesta on tullut uusi normi. Asiantuntijatyössä se on ensiarvoisen tärkeää. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten asiantuntijapalveluita myyvän yrityksen brändi rakennetaan. Tutkimuksen alatavoitteena oli saada helposti sovellettavia ja konkreettisia neuvoja liiketoimintaa aloittelevalle asiantuntijalle brändin rakentamisessa. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan vain palvelumuotoilun ja social selling -keinojen hyödyntämistä brändin rakentamisessa.
Laadullinen tutkimus toteutettiin haastattelumenetelmällä ja aineiston keräämisessä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Tutkimuksessa käytettiin harkinnanvaraista otantaa. Haastateltaviksi valittiin neljä asiantuntijaa, joiden haastattelemisen katsottiin olevan tutkimusongelman kannalta hyödyllistä. He edustivat eri toimialoja ja eri kokoisia organisaatioita. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina huhtikuun ja toukokuun 2018 välisenä aikana. Haastattelut nauhoitettiin sanelukoneella ja analysointitavaksi valittiin teemoittelu.
Sosiaalisen median käyttö yrityksissä on yleistynyt merkittävästi. Sitä käytetään eniten yritysimagon ja brändin rakentamiseen, mutta digitaalinen ulottuvuus näkyy yhä useammin myös myyntityössä. Tätä modernia myynnin toimintatapaa kutsutaan social sellingiksi. Asiantuntijalle se tarjoaa uusia mahdollisuuksia asiantuntijabrändin rakentamiseen ja oman osaamisen myymiseen. Haastattelemalla muita asiantuntijoita pyrittiin selvittämään, miten he hyödynsivät social sellingin keinoja brändin rakentamisessa ja omassa työssään.
Palvelumuotoilu on toinen keino, jolla voidaan suunnitella ja kehittää palveluja. Sitä kautta se vaikuttaa asiakkaan mielikuvaan palvelusta eli brändiin. Opinnäytetyössä sitä lähestytään tästä näkökulmasta.
Tutkimustulokset osoittivat, että asiantuntijapalveluja myyvän yrittäjän brändin rakentamisessa tärkeintä on asiakasymmärrys ja asiakkaan kokema palvelukokemus. Sosiaalisen median ja social sellingin hyödyntäminen markkinoinnissa ja oman brändin luomisessa voivat vaihdella suuresti asiantuntijapalvelutuotteesta ja asiantuntijan persoonasta riippuen.
Opinnäytetyöllä ei ole toimeksiantajaa, mutta sen voidaan katsoa tuovan hyötyä oman asiantuntijapalveluja tarjoavan yrityksen liiketoiminnan kehittämisessä.
Laadullinen tutkimus toteutettiin haastattelumenetelmällä ja aineiston keräämisessä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Tutkimuksessa käytettiin harkinnanvaraista otantaa. Haastateltaviksi valittiin neljä asiantuntijaa, joiden haastattelemisen katsottiin olevan tutkimusongelman kannalta hyödyllistä. He edustivat eri toimialoja ja eri kokoisia organisaatioita. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina huhtikuun ja toukokuun 2018 välisenä aikana. Haastattelut nauhoitettiin sanelukoneella ja analysointitavaksi valittiin teemoittelu.
Sosiaalisen median käyttö yrityksissä on yleistynyt merkittävästi. Sitä käytetään eniten yritysimagon ja brändin rakentamiseen, mutta digitaalinen ulottuvuus näkyy yhä useammin myös myyntityössä. Tätä modernia myynnin toimintatapaa kutsutaan social sellingiksi. Asiantuntijalle se tarjoaa uusia mahdollisuuksia asiantuntijabrändin rakentamiseen ja oman osaamisen myymiseen. Haastattelemalla muita asiantuntijoita pyrittiin selvittämään, miten he hyödynsivät social sellingin keinoja brändin rakentamisessa ja omassa työssään.
Palvelumuotoilu on toinen keino, jolla voidaan suunnitella ja kehittää palveluja. Sitä kautta se vaikuttaa asiakkaan mielikuvaan palvelusta eli brändiin. Opinnäytetyössä sitä lähestytään tästä näkökulmasta.
Tutkimustulokset osoittivat, että asiantuntijapalveluja myyvän yrittäjän brändin rakentamisessa tärkeintä on asiakasymmärrys ja asiakkaan kokema palvelukokemus. Sosiaalisen median ja social sellingin hyödyntäminen markkinoinnissa ja oman brändin luomisessa voivat vaihdella suuresti asiantuntijapalvelutuotteesta ja asiantuntijan persoonasta riippuen.
Opinnäytetyöllä ei ole toimeksiantajaa, mutta sen voidaan katsoa tuovan hyötyä oman asiantuntijapalveluja tarjoavan yrityksen liiketoiminnan kehittämisessä.