Tutkimus sosiaalisen median hyödyntämisestä Royal Ravintolat Oy:n tapahtumaravintoloiden markkinoinnissa
Hirvijärvi, Heidi (2018)
Hirvijärvi, Heidi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618171
Tiivistelmä
Markkinoinnin merkittävyys sosiaalisessa mediassa kasvaa vuosittain. Sosiaalinen media on jo vaikuttanut asiakkaiden ostoprosesseihin ja muokkaa sitä jatkuvasti. Yrityksille tämä asettaa lukuisia uusia mahdollisuuksia markkinoinnin sekä myynnin saralla ja se haastaa yrityksiä jatkuvaan kehitykseen kohti innovaatioisempaa tulevaisuutta.
Työ on annettu toimeksiantona Royal Ravintolat Oy:ltä ja sitä tutkitaan B2B näkökulmasta. Työn päätavoitteena on selvittää, kannattaisiko Royal Ravintolat Oy:n tapahtumaravintoloiden markkinoida sosiaalisessa mediassa. Tämä selvitetään alatavoitteiden avulla, jotka tutkivat sosiaalisen median jakelukanavien merkitystä, sisältöstrategiaa sekä sosiaalisen median vaikutuksia markkinointiin sekä yritystoimintaan.
Tavoitteiden selvittämiseksi tutkitaan työn teoriaosuudessa alkuun digitaalista markkinointia ja syvennytään markkinointiin sosiaalisessa mediassa. Tutkiessa markkinointia sosiaalisessa mediassa käsitellään sen periaatteita ja hyödyntämistä, jakelukanavien tärkeyttä sekä B2B- markkinoinnin menetelmiä sekä merkitystä sosiaalisessa mediassa. Lopuksi sosiaalisen median osuus tarkastelee suomalaisten B2B- yritysten markkinointia sosiaalisessa mediassa. Teoriaosuus siirtyy markkinointisuunnitelmaan, sen merkityksen ja laatimiseen. Tämä osa-alue tuo myös esiin sisältöstrategian merkitystä markkinointiin sekä tulosten mittaamisen vaikutuksia. Viimeisenä osana teoriaosuudessa määritellään sosiaalisessa mediassa markkinoinnin hyötyjä sekä haasteita yrityksille.
Työssä on hyödynnetty kahta tutkimusmenetelmää, haastatteluja sekä benchmarking- vertailuanalyysia. Näiden kvalitatiivisien menetelmien avulla kerättiin tuloksia tutkimuksiin yritysasiakkaiden sosiaalisen median hyödyntämisestä ostopäätöksen teossa sekä kilpailijoiden hyödyntämistä menetelmistä ja suunnitelmista menestyvään markkinointiin sosiaalisessa mediassa. Pohdinta osuudessa tarkastellaan työn tarkoitusta ja onko tavoitteisiin saatu vastauksia tutkimusten sekä teorian avulla.
Tutkimukseni tuloksena markkinointi sosiaalisessa mediassa vaikuttaa moneen osa-alueeseen yrityksessä ja onnistuneen markkinoinnin kautta hyödyt ovat mittavat. Markkinoinnin menestyksen kriteerinä on kuitenkin olla hyvin toteutettu suunnitelma, jossa on selkeät tavoitteet, jotka tukevat yrityksen visiota sekä missiota. Markkinoinnin hyödyntäminen sosiaalisessa mediassa on nykyaikana edellytys, mikäli yritys haluaa vielä tulevaisuudessa jatka toimintaansa menestyksekkäästi.
Työ on annettu toimeksiantona Royal Ravintolat Oy:ltä ja sitä tutkitaan B2B näkökulmasta. Työn päätavoitteena on selvittää, kannattaisiko Royal Ravintolat Oy:n tapahtumaravintoloiden markkinoida sosiaalisessa mediassa. Tämä selvitetään alatavoitteiden avulla, jotka tutkivat sosiaalisen median jakelukanavien merkitystä, sisältöstrategiaa sekä sosiaalisen median vaikutuksia markkinointiin sekä yritystoimintaan.
Tavoitteiden selvittämiseksi tutkitaan työn teoriaosuudessa alkuun digitaalista markkinointia ja syvennytään markkinointiin sosiaalisessa mediassa. Tutkiessa markkinointia sosiaalisessa mediassa käsitellään sen periaatteita ja hyödyntämistä, jakelukanavien tärkeyttä sekä B2B- markkinoinnin menetelmiä sekä merkitystä sosiaalisessa mediassa. Lopuksi sosiaalisen median osuus tarkastelee suomalaisten B2B- yritysten markkinointia sosiaalisessa mediassa. Teoriaosuus siirtyy markkinointisuunnitelmaan, sen merkityksen ja laatimiseen. Tämä osa-alue tuo myös esiin sisältöstrategian merkitystä markkinointiin sekä tulosten mittaamisen vaikutuksia. Viimeisenä osana teoriaosuudessa määritellään sosiaalisessa mediassa markkinoinnin hyötyjä sekä haasteita yrityksille.
Työssä on hyödynnetty kahta tutkimusmenetelmää, haastatteluja sekä benchmarking- vertailuanalyysia. Näiden kvalitatiivisien menetelmien avulla kerättiin tuloksia tutkimuksiin yritysasiakkaiden sosiaalisen median hyödyntämisestä ostopäätöksen teossa sekä kilpailijoiden hyödyntämistä menetelmistä ja suunnitelmista menestyvään markkinointiin sosiaalisessa mediassa. Pohdinta osuudessa tarkastellaan työn tarkoitusta ja onko tavoitteisiin saatu vastauksia tutkimusten sekä teorian avulla.
Tutkimukseni tuloksena markkinointi sosiaalisessa mediassa vaikuttaa moneen osa-alueeseen yrityksessä ja onnistuneen markkinoinnin kautta hyödyt ovat mittavat. Markkinoinnin menestyksen kriteerinä on kuitenkin olla hyvin toteutettu suunnitelma, jossa on selkeät tavoitteet, jotka tukevat yrityksen visiota sekä missiota. Markkinoinnin hyödyntäminen sosiaalisessa mediassa on nykyaikana edellytys, mikäli yritys haluaa vielä tulevaisuudessa jatka toimintaansa menestyksekkäästi.