Näytä suppeat kuvailutiedot

Leikkipisteet kielikylpypäiväkodissa : Kotkan Englanninkielinen päiväkoti

Irino, Aki (2018)

dc.contributor.authorIrino, Aki
dc.date.accessioned2018-11-26T11:53:29Z
dc.date.available2018-11-26T11:53:29Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2018112618227
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/155054
dc.description.abstractOpinnäytetyöni aihe oli leikkipisteiden (Centers) laatiminen Kotkan Englanninkieliselle päiväkodille. Johtajan toiveena oli lisätä leikkipisteet oppimisympäristöön, koska niiden käyttö tukee kielikylpyopetusta. Kohderyhmä oli Kotkan Englanninkielisessä päiväkodissa olevat lapset ja kasvattajat. Leikkipisteiden laatimisen tavoitteena oli, että lapset oppivat enemmän englantia, keskittyvät yhteen leikkiin, leikkivät monipuolisesti ja kehittävät vuorovaikutustaitojaan. Opinnäytetyöni tavoitteena oli myös edistää lasten osallistumista. Tähän toiminnalliseen opinnäytetyöhöni sisältyy teoriaosa ja toteutus. Teoriaosassa käsitellään varhaiskasvatusta, lapsen leikkiä, kielen oppimista, kielikylpyä ja leikkipisteitä. Leikkipisteiden suunnittelussa kuvaillaan leikkipisteiden laatimisen prosessia, johon sisältyvät vierailut kahteen päiväkotiin, Kotkan Englanninkielisen päiväkodin lasten havainnointi, haastattelut leikkitoiveista ja henkilökunnan palaverit. Leikkipisteiden toteutuksessa esitellään konkreettisemmin, minkälaisia materiaaleja käytettiin leikkipisteiden toiminnassa, esimerkiksi leikkipistetaulut, lasten nimilaput, viikkoleikkitaulu ja englanninkieliset sanalistat. Laaditut leikkipisteet ovat rakenteluleikki-, taide-, mielikuvitusleikki-, roolileikki-, peli-, lepo-, liikunta- ja tiedepiste. Leikkipisteet tulivat käyttöön syksyllä 2018. Leikkipisteet ovat olleet käytössä välipalan jälkeen tunnin ajan ennen ulkoiluaikaa. Leikkipisteiden toimivuudesta kerättiin tietoa sekä henkilökunnalta että lapsilta arviointia varten. Näiden pohjalta myös leikkipiste-opas on laadittu henkilökunnalle.fi
dc.description.abstractThe topic of this thesis is to create Centers for the English Kindergarten of Kotka. The aim of the manager is to start the Centers, because it supports the Language Immersion. The goals of creating Centers are to develop children’s English language skills and social skills, build their concentration skills and help them play diversely with various friends. The aim of this thesis is also to promote children’s participation. This study is a functional thesis, which consists of two main parts: the first is theoretical framework and the second is practical part. The theoretical framework is composed of four chapters, each of them dealing with a different aspect of early-childhood education, play, the development of children’s language, language immersion and the Centers. The practical part describes the process of creating the Centers. The process includes planning and data collecting: two visits to an English immersion kindergarten, observation of children in the English Kindergarten of Kotka, interviewing children about their wishes for free play. Also staff meetings are hold for creating Centers. The use of the Centers shows concretely, what kind of materials are needed in the Center time, for example Center boards, children’s name tags, Weekly Center Board and English vocabularies. Building-, Art-, Imaginary Play-, Role Play-, Game-, Quiet-, Gym- and Science/Math Center were set up. The use of Centers started in autumn 2018. The Center time lasts for an hour after the snack time until the outdoor time. For the evaluation of the Centers information was gathered from the teachers and the children. Based on these information a Center guide was also made for the teachers.en
dc.language.isofin
dc.publisherKaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleLeikkipisteet kielikylpypäiväkodissa : Kotkan Englanninkielinen päiväkotifi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/121462
dc.organizationKaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
dc.contributor.organizationKaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordkielikylpy
dc.subject.keywordvarhaiskasvatus
dc.subject.keywordleikkitaulu
dc.subject.keywordleikkipisteet
dc.subject.keywordCenters
dc.subject.degreeprogramfi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences|
dc.subject.disciplineSosionomikoulutus


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot