Leikki-ikäisten, 3–6-vuotiaiden kiusaamisen ennaltaehkäisy varhaiskasvatuksessa
Saarinen, Henrika (2018)
Saarinen, Henrika
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618271
Tiivistelmä
Kehittämistutkimus tehtiin kolmeen yksityiseen päiväkotiin Etelä-Kymenlaaksossa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa leikki-ikäisten kiusaamismuotoja, kiusaamisen esiintyvyyttä ja kiusaamisen riskiryhmiä varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli tuoda varhaiskasvattajille kiusaamisen ennaltaehkäisyn ja puuttumisen keinoja. Tutkimuksessa oli tavoitteena tuoda myös leikki-ikäisten lasten vanhempien sekä varhaiskasvattajien mielipiteitä päiväkotikiusaamisesta. Kehittämistyön pääkysymys oli millä keinoin varhaiskasvatuksessa voidaan ehkäistä leikki-ikäisten välistä kiusaamista? Alakysymykset olivat, millaista kiusaamista varhaiskasvatuksessa esiintyy ja millaisia mielipiteitä lasten vanhemmilla on liittyen varhaiskasvatuksessa kiusaamiseen.
Tutkimusmenetelminä hyödynnettiin kahta kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää ja yhtä kvalitatiivista menetelmää. Määrälliset menetelmät olivat kyselylomake leikki-ikäisten lasten vanhemmille sekä kysely päiväkotien kasvattajille. Vanhempien kyselyssä kysymykset oli pääasiallisesti strukturoituja kysymystyyppejä. Työntekijöiden kyselyssä oli pääsääntöisesti avoimia kysymyksiä. Kvalitatiivisena menetelmänä oli leikki-ikäisten havainnointi varhaiskasvatuksessa, johon käytettiin strukturoitua paperista havainnointilomaketta.
Vanhempien kyselyn mukaan vanhemmat kokivat päiväkodissa esiintyvän eniten fyysistä kiusaamista. Iso osa vanhemmista kuitenkin vastasi, ettei fyysistä, sanallista tai eleellistä kiusaamista esiinny ollenkaan. Noin puolet vanhemmista eivät osanneet sanoa, kiusaako heidän lapsensa päiväkodissa. Vanhemmat mainitsivat pitävänsä kiusaamisen ennaltaehkäisyä tärkeänä päiväkodissa. Vanhemmat toivoivat yhteistyön lisäämistä vanhempien ja varhaiskasvattajien välillä. Leikki-ikäisten havainnoinneista selvisi, että havaitsin eniten fyysistä kiusaamista. Havainnointien perusteella kiusaamistilanteisiin joutuneen lapsen keski-ikä oli 4,1 vuotta ja poikien osuus oli tyttöjä suurempi. Työntekijöiden kyselyiden mukaan osa halusi apua kiusaamistilanteiden selvittämiseen. He kirjoittivat, että ristiriitatilanteita on välillä vaikea erottaa kiusaamistilanteista. Kasvattajien mielestä vanhemmat reagoivat vaihtelevasti kerrottaessa kiusaamistilanteista päiväkodissa. Perustuen työntekijöiden tarpeeseen ja vanhempien ajatuksiin tein varhaiskasvattajille huoneentaulun kiusaamisen ennaltaehkäisyyn päiväkodissa. Tilaaja hyötyi tutkimuksestani myös saaden vanhempien ja työntekijöiden mielipiteitä kiusaamisesta sekä havainnointituloksia päiväkodista.
Tutkimusmenetelminä hyödynnettiin kahta kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää ja yhtä kvalitatiivista menetelmää. Määrälliset menetelmät olivat kyselylomake leikki-ikäisten lasten vanhemmille sekä kysely päiväkotien kasvattajille. Vanhempien kyselyssä kysymykset oli pääasiallisesti strukturoituja kysymystyyppejä. Työntekijöiden kyselyssä oli pääsääntöisesti avoimia kysymyksiä. Kvalitatiivisena menetelmänä oli leikki-ikäisten havainnointi varhaiskasvatuksessa, johon käytettiin strukturoitua paperista havainnointilomaketta.
Vanhempien kyselyn mukaan vanhemmat kokivat päiväkodissa esiintyvän eniten fyysistä kiusaamista. Iso osa vanhemmista kuitenkin vastasi, ettei fyysistä, sanallista tai eleellistä kiusaamista esiinny ollenkaan. Noin puolet vanhemmista eivät osanneet sanoa, kiusaako heidän lapsensa päiväkodissa. Vanhemmat mainitsivat pitävänsä kiusaamisen ennaltaehkäisyä tärkeänä päiväkodissa. Vanhemmat toivoivat yhteistyön lisäämistä vanhempien ja varhaiskasvattajien välillä. Leikki-ikäisten havainnoinneista selvisi, että havaitsin eniten fyysistä kiusaamista. Havainnointien perusteella kiusaamistilanteisiin joutuneen lapsen keski-ikä oli 4,1 vuotta ja poikien osuus oli tyttöjä suurempi. Työntekijöiden kyselyiden mukaan osa halusi apua kiusaamistilanteiden selvittämiseen. He kirjoittivat, että ristiriitatilanteita on välillä vaikea erottaa kiusaamistilanteista. Kasvattajien mielestä vanhemmat reagoivat vaihtelevasti kerrottaessa kiusaamistilanteista päiväkodissa. Perustuen työntekijöiden tarpeeseen ja vanhempien ajatuksiin tein varhaiskasvattajille huoneentaulun kiusaamisen ennaltaehkäisyyn päiväkodissa. Tilaaja hyötyi tutkimuksestani myös saaden vanhempien ja työntekijöiden mielipiteitä kiusaamisesta sekä havainnointituloksia päiväkodista.