Google-mainonnan suuntaviivat B2B-yritykselle : tuloksellisen inbound-markkinoinnin toteuttaminen ja mittaaminen Googlen työkalujen avulla
Mäkinen, Ilona (2018)
Mäkinen, Ilona
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618316
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on antaa käytännölliset suuntaviivat Google-mainontaa tekevälle B2B-markkinoijalle. Opinnäytetyöhön on kerätty parhaimpia käytäntöjä B2B- puolen Google-mainonnan tulokselliseen toteuttamiseen ja mittaamiseen. Nykyään myös B2B-asiakaspolku kulkee Googlen kautta. Oikein toteutettuna Google-mainonta toimii osana tehokasta inbound-markkinointia. Opinnäytetyön toimeksiantaja on vuodesta 2011 toiminut myynnin ja markkinoinnin asiantuntijayritys Myynninmaailma Oy.
Opinnäytetyössä käsitellään, miten Google Adsin ja Analyticsin avulla voi luoda mahdollisimman tuloksellista maksullista mainontaa, miten mainonnan tuloksia mitataan ja hyödynnetään B2B-yrityksen myynnin kasvattamiseen ja markkinoinnin jatkuvaan kehittämiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin etsimällä B2B-yrityksen Google-mainontaan liittyvää tietoa eri lähteistä ja kokoamalla niistä yhtenäiset linjaukset. Opinnäytetyö sisältää myös kirjoittajan omaan kokemukseen perustuvia käytännön vinkkejä ja huomioita. Lähteinä opinnäytetyössä on käytetty Google Adsin käyttäjälle tarkoitettuja verkkomateriaaleja, Google- ja inbound-mainonnasta kirjoitettua kirjallisuutta ja tehtyjä tutkimuksia sekä erilaisia blogikirjoituksia.
Yhteenvetona opinnäytetyöhön kerätyn materiaalin perusteella voidaan todeta, että oikein tehdyllä, kohdennetulla ja mitatulla Google-mainonnalla voidaan tehostaa B2B-yrityksen inbound-markkinointia. Tehokas inbound-markkinointi näkyy puolestaan uusina liideinä ja myynnin kasvuna.
Opinnäytetyössä käsitellään, miten Google Adsin ja Analyticsin avulla voi luoda mahdollisimman tuloksellista maksullista mainontaa, miten mainonnan tuloksia mitataan ja hyödynnetään B2B-yrityksen myynnin kasvattamiseen ja markkinoinnin jatkuvaan kehittämiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin etsimällä B2B-yrityksen Google-mainontaan liittyvää tietoa eri lähteistä ja kokoamalla niistä yhtenäiset linjaukset. Opinnäytetyö sisältää myös kirjoittajan omaan kokemukseen perustuvia käytännön vinkkejä ja huomioita. Lähteinä opinnäytetyössä on käytetty Google Adsin käyttäjälle tarkoitettuja verkkomateriaaleja, Google- ja inbound-mainonnasta kirjoitettua kirjallisuutta ja tehtyjä tutkimuksia sekä erilaisia blogikirjoituksia.
Yhteenvetona opinnäytetyöhön kerätyn materiaalin perusteella voidaan todeta, että oikein tehdyllä, kohdennetulla ja mitatulla Google-mainonnalla voidaan tehostaa B2B-yrityksen inbound-markkinointia. Tehokas inbound-markkinointi näkyy puolestaan uusina liideinä ja myynnin kasvuna.