Toiminnallinen kehitystyö kohti reflektiivistä työotetta : Reflektiivisellä työotteella toimiviin struktuureihin kehitysvammaisten ryhmäkodissa.
Isopahkala, Asko (2018)
Isopahkala, Asko
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618357
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite on edistää tietoisuutta reflektiosta ja reflektiivisestä työotteesta. Tietoisuuden lisäämisellä tavoitellaan yksilöiden motivaation suuntaamista itsensä kehittämiseen omaehtoisesti ja käynnistämään prosessimainen toiminta kohti reflektiivistä työotetta. Reflektiivisen työotteen avulla voidaan saavuttaa työyhteisön sitoutuminen yhteisiin toimintamalleihin ja struktuurien noudattamiseen. Opinnäytetyön tarkoitus on antaa muutokselle mahdollisuus. Työyhteisön sisäisen vuorovaikutuksen kehittäminen dialogisuuden lisäämisen avulla on tässä erityisen tärkeää, sillä se edesauttaa sitoutumista yhteisesti tehtyihin päätöksiin.
Kehitysvammaisten ohjaamisessa struktuurit ovat tärkeitä jokaiselle asiakkaalle ja välttämättömiä haastavien asiakkaiden kanssa toimiessa sekä autismin kirjon asiakkaille. Ilman toimivia, asiakaslähtöisiä strukturoituja malleja ohjaustyö voi olla päämäärätöntä, lähtökohdiltaan vastoin asiakkaan tarpeita ja palveluohjauksen tavoitteiden saavuttamisen kannalta ongelmallista.
Opinnäytetyön metodi on käyttäjä- ja toimijalähtöinen kriittinen kehittäminen, jossa asioiden tiedostamisella haastetaan pohtimaan vallitsevia käytäntöjä. Yksilöllisen motivaation merkitys korostuu reflektiivisen työotteen kehittämiseen tarvittavan tahtotilan saavuttamisessa, työyhteisön tuki ja organisaation toimintakulttuuri auttavat kehittämisessä.
Kehitysvammaisten ohjaamisessa struktuurit ovat tärkeitä jokaiselle asiakkaalle ja välttämättömiä haastavien asiakkaiden kanssa toimiessa sekä autismin kirjon asiakkaille. Ilman toimivia, asiakaslähtöisiä strukturoituja malleja ohjaustyö voi olla päämäärätöntä, lähtökohdiltaan vastoin asiakkaan tarpeita ja palveluohjauksen tavoitteiden saavuttamisen kannalta ongelmallista.
Opinnäytetyön metodi on käyttäjä- ja toimijalähtöinen kriittinen kehittäminen, jossa asioiden tiedostamisella haastetaan pohtimaan vallitsevia käytäntöjä. Yksilöllisen motivaation merkitys korostuu reflektiivisen työotteen kehittämiseen tarvittavan tahtotilan saavuttamisessa, työyhteisön tuki ja organisaation toimintakulttuuri auttavat kehittämisessä.